lördag 20 mars 2010

Vallöfte

Med sex månader kvar till valet börjar vallöften spridas från alla håll. Jag undrar dock fortfarande vad S och V i Hallstahammar lovar. Fortsättning på inslagen väg?
Vart leder den vägen?

Här kommer mitt eget vallöfte:
Jag vet att Hallstahammar kan bättre och jag ser möjligheterna! Jag vill att Hallstahammar ska utvecklas.

Förbättrade skolresultat, valfrihet och en kommunal ekonomi i balans är viktiga frågor jag tänker driva kommande mandatperiod. Hur starkt jag kan driva frågorna är upp till Dig som innevånare i Hallstahammar. En röst på mig är en röst på engagemang och utveckling!

Om 183 dagar får vi se hur Hallstahammarsborna vill ha framtiden.

4 kommentarer:

  1. Det är lite Svårt att kommentera dina vallöften då jag inte känner dig och inte trakten å väl, men nu utvecklar jag:

    Jag tror att du skulle vinna på att vara lite mer specifik i din framställning.

    1. Skolan.
    Där jag bor, i Vadstena med 5.500 invånare, har skolan bestämt sig för att arbeta med lärarna i hela skolan, från lekis upp till gymnasiet, för att arbeta med entreprenörskap i skolan.

    Filmen på hemsidan ger en vink om hur det kan fungera, "Entreprenörskap i skolan på riktigt"
    http://www.framtidsfron.se/

    Jag hjälper dig med kontakt till kvinnan som driver arbetet för utvecklingen i Vadstena Kommun.

    Ditt vallöfte skulle vara att arbeta för entreprenörskap i skolan.

    2. Skolan
    Det är alldeles för många elever som blir underkända i skolan. Du ska aktivt arbeta för att fler elever får hjälp att klara hela skolan. Att få 100% av eleverna att klara skolan är inte omöjligt. Bara viljan finns!

    Ditt vallöfte skulle kunna vara att aktivt stödja med att mobilisera vilja till att godkänna alla elever.

    3. Möjligheter i Hallstahammar
    Som företagsam politiker förstår du att företagande är framtiden för en kommun med möjligheter.

    I Östergötland har Ekubator ett samarbete med de sex minsta kommunerna. Som lite inside info kan jag nämna att Ekubator har som mål att växa i Sverige. Hallstahammar skulle passa perfekt för Ekubator och omvänt.

    Du skulle kunna lova att aktivt arbeta för att Hallstahammar ger sina kommuninvånare möjlighet att delta i Entreprenörsprogrammet som Ekubator anordnar.

    Läs om Entreprenörsprogrammet:
    www.ekubator.se

    Se "deltagare 2009". Där finns jag med. Så jag vet vad jag talar om!

    Thomas Ekh finns på Facebook, Ekubator finns på Facebook.

    ***
    Vad gäller "valfrihet" och "kommunal ekonomi i balans" kan jag inte bidra med konkreta exempel. Vad gäller vård är jag extremt dåligt bollplank då jag själv aldrig nyttjat denna inrättning...

    Jag känner givetvis till vården, men mina erfarenheter är till 100% belåtenhet med värme, respekt och alla är så vänliga.

    Många vittnar om brister inom vården, men jag är på riktigt inget pålitligt språkrör inom denna gren av politiken...

    Lycka till!!

    SvaraRadera
  2. Glömde...

    3. Möjligheter i Hallstahammar
    Redigera: "Arbetstillfällen finns inte på Arbetsförmedlingen utan i verkligheten."

    SvaraRadera
  3. 1000 tack för konkretiseringen. Jag ska ta till mig detta och återkommer inom kort ;-)

    SvaraRadera
  4. Sjukvård: En grej jag tänkte på som man kan arbeta med är någon typ av samhällsvinst som en parameter... Men det är inte riktigt på det kommunala planet utan mer på landstingsnivå.

    När jag körde taxi Motala - Oskarshamn med en knäoperation berättade mannen för mig att förra hemresan hade han och en man åkt samtidigt. Han till Motala och den andra mannen vidare upp till Örebro.

    Då kan dom inte samåka till Motala och en bil från Örebro hämtar på lasarettet i Motala på grund av att dom då inte vet vem som ska betala.

    Man kan inte åka sjukresa till Motala om man ska opereras i Oskarshamn.

    Detta är bara ETT exempel och det är väl inget problem... Problemet är att det vimlar om massor av såna exempel varje dag. Exempel där samordning och samhällsvinster finns inte på agendan.

    Det är alla skattebetalare som får betala dessa utflykter och revir-tänk-utgifter... och det suger.

    Som sagt, inget lokalt, men väl för landstinget.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...