fredag 19 mars 2010

Alternativa verksamhetsformer inom barnomsorgen

Idag är jag med i VLT med en debattinsändare kring alternativ inom barnomsorgen i Hallstahammar. Hoppas att vi kan få fler utförare till kommunen. Valfriheten är viktig även för barnfamiljer. Alla barn passar inte i den traditionella förskolan men idag har vi mycket få alternativ i Hallsta.

Jag vat att idéer finns men idéerna behöver förverkligas. Du som vill - ta chansen!

Jag har tidigare lovat att dagen efter vi tar majoritet i kommunfullmäktige så ska information om att vi söker alternativa utförare ligga ute på den kommunala hemsidan. Det är ett löfte jag kommer att hålla. Tsv får jag skriva debattinsändare.

5 kommentarer:

  1. Jag vet inte om det är en bra idé men jag har sett på TV om en "mamma-peng" om man i stället var hemma med sitt barn. Jag tror det var ett borgerligt förslag... som resulterade i att invandrarmammor var hemma med sina barn hela tiden, i flera år. Att varken mamman eller barnet integrerades i det Svenska samhället och att det då blev ett problem.

    Men det kanske är ett problem för storstaden? Annars tycker jag att det verkar rätt så vettigt att erbjuda mamma-peng till de som vill vara hemma med sitt barn i stället för på dagis.

    Givetvis är det bra för barnet om det träffar andra barn... men valfriheten bör ändå finnas. Hur stor mamma-pengen, eller hemma-pengen, ska vara vet jag inte. Vad kostar ett barn på dagis? En tiondel av det kanske kunde vara lämpligt?

    Jag tycker att det viktigaste är att valfriheten erbjuds. Att dom som väljer att vara hemma med sitt barn ges den möjligheten på ett värdigt och respektfullt vis!

    SvaraRadera
  2. Tror du syfter på vårdnadsbidrag, eller?

    SvaraRadera
  3. Jag är inte så duktig på detaljer, men om du säger så gör jag säkert det...! Jag förstår inte att inte det kan funka!? Alltså, för dom som vill...?

    Jag vet många tjejer som är företagare, enskild firma, och har möjlighet att vara hemma med barnet ibland... men samtidigt måste erbjudas att kunna få plats med barnet på dagis, vilket kan vara bra för både mamman och barnet.

    Det kan iofs även gälla pappan. Själv skulle jag tycka det vore JÄTTEKUL att vara hemma, om det skulle vara ett alternativ.

    Men nu till det kluriga! Hur funkar detta bidraget med enskild firma?? Det vet jag inte... men det finns risk att ana att det kan bli problematiskt...!?

    Det är alltid sånt snack om att det är brist på pengar överallt. Om man minskar trycket på dagis kanske pengarna skulle räcka lite längre till dom som är där??

    Äh!! :-) Jag borde läsa på lite. Jag kan ju inget!!

    SvaraRadera
  4. Vet inte riktigt hur vårdnadsbidraget funkar med enskild firma och vårdnadsbidrag finns inte heller i alla kommuner. Det är främst en KD fråga och finns alltså främst i "Allians" kommuner. Men så finns ju barnomsorgspengen.

    Det nya beslutet om en barnomsorgspeng innebär att kommunerna blir skyldiga att godkänna andra pedagogiska omsorgsformer i enskild regi än förskolor och fritidshem. I praktiken innebär det alltså en utökning av etableringsfriheten till att innefatta all form av förskole- och skolbarnsomsorg.

    Det går tex att starta ett företag och erbjuda olika typer av barnomsorg eller att gå ihop några stycken och göra ett gemensamt alt.

    Funkar då utmärkt att vara EF. Eftersom marknaden nu är fri är det som krävs att man söker "tillstånd" i kommunen där man ska verka.

    Kanske inte svar på din fråga men det är ett förtydligande kring mitt inlägg. Genom införandet av barnommsorgspeng kan fler EF starta i branschen.

    Fick en idag som hörde av sig och var nyfiken på att starta efter att ha läst min insändare. Hoppas det blir av!

    SvaraRadera
  5. Måste bara tipsa om det här inlägget i frågan:
    http://kryssajenny.blogspot.com/2010/03/som-att-tala-med-en-vagg.html

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...