fredag 4 november 2011

Politiskt cykelbråk?!

Idag skriver VLT om det "Politiska cykelbråket" i Hallstahammar. Det hela handlar om den motion som Vänsterpartiet skrivit om att kommunen borde börja med kommunal cykeluthyrning och min egen reaktion på förslaget.
Jag vet inte om jag skulle kalla det politisk cykelbråk men jag står för mina åsikter ! En kommun ska i första hand syssla med kärnverksamhet vård, skola och omsorg, inte kommunal cykeluthyrning som är en självklar näringsverksamhet i mina ögon.

Vänsterpartiet är givetvis av en annan åsikt. De tycker att kommunal cykeluthyrning främjar folkhälsan, en koppling jag har väldigt svårt att se. Att kommunanställda ska ha tillgång till cyklar är dock en annan fråga men att hyra ut cyklar till turister är något helt annat och inget Hallstahammars kommun ska lägga kommunala skattemedel på.

Richard Andersson hänvisar i artikeln till Örebro kommun och tittar man på deras hemsida kan man se just att kommunen konkurrerar med privata företag om cykeluthyrning. Jag tycker inte att en kommun ska konkurera med privata näringsidkare. Det finns tom en lag om att man inte ska det!

Svenskt näringsliv publicerar på sin hemsida olika exempel på osund konkurrens från kommuner. Rätt intressant läsning. Frågan är om cykeluthyrning i Hallstahammar skulle platsa där?!
Om just Örebro satsar kommunala skattemedel eller inte på cykeluthyrningen är svårt att utläsa men med tanke påom det är beredskapsarbetare som utför cykelreparationerna så torde det vara så och då blir det just osund konkurrens dvs ett brott mot lagen. Eller hur?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...