söndag 20 november 2011

På banan igen

Efter två veckor med ryggskott är jag åter på banan och det med besked!Nu är det full rulle som gäller. Fick dessutom en enomrm inspiration efter presidiekonferens med Västmanlands kommuner och landsting (VKL).
Vi fick lyssna till en hel del intressanta föredrag - två fastnade lite extra hos mig.

Det ena var Christer Norström VD på SICS som pratade omvärldsbevakning, trender och innovation. Vhrister ställde i början av sitt föredrag - Hur ska vi bli bättre? en fråga jag ständigt funderar över såväl i politiken som jobbet. Varför? var en annan. En hel del i föredraget hade kopplingar till skolvärlden och en reflektion som lyftes var hur stängd skolans värld faktiskt är. Christer drog paralleler till Steve Jobs och open or closed innovation och vad som lyckas bäst. Kontentan blev att skolan behöver ha mer av "open inovation" och involvera sin omvärld för att lyckas i framtiden. I slutorden uppmanades vi att Have a clear strategy, build trust och DO IT! Något jag verkligen tar med mig. Hoppas att bilderna från föredraget kommer så jag inte glömmer allt Christer sa. Det var mycket klokt och inspirerande.

Det andra som fastnade lite extra var Nisse Simonson, författare till boken Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra. Sällan har jag blivit så positivt överraskad och skrattat så mycket på ett föredrag. På Hallstabänken skrattade vi så tårarna rann samtidigt som vi lärde oss massor. Vill du kika lite på vad vi fick uppleva så hittade jag ett klipp på Tuben. Se och inspireras du också! Får du någon gång möjlighet att lyssna på Nisse live - ta den!! Du kommer inte att ångra dig.

Fick bla fler argument till varför mina morgonpromenader är så viktiga! Så nu när ryggskottet är över är det dags att börja gå igen. Det är nyttigt både för det ena och det andra har jag lärt mig av Nisse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...