torsdag 24 november 2011

Jag avgår från Kantzowska gymnasieförbundet

Pressrelease från Folkpartiet i Hallstahammar
2011-11-24

Anna Lundberg, FP avgår ur Kantzowska gymnasieförbundet


Anna Lundberg, Folkpartiets representant och ledamot i Kantzowska gymnasieförbundet i Hallstahammar avgår idag med omedelbar verkan. Orsaken till avgången är att hon anser att direktionen inte skött avvecklingen av kommunalförbundet som man borde.
-          Jag har haft en obehagskänsla av att allt inte är som det borde en längre tid och efter att ha fått fakta som bekräftar min känsla vill jag tydligt visa min ståndpunkt, säger Anna och fortsätter:

-          Det har för mig som ledamot varit en omöjlig situation när jag inte fått den information jag behövt för att vara insatt i avvecklingen förrän det är försent. Nu får majoriteten i direktionen ta sitt ansvar, jag ställer mig inte bakom arbetet längre och då tycker jag att det är rätt av mig att lämna direktionen, säger Anna.

-          Problemet blir jag dock inte kvitt. Verksamheten ska övergå i kommunal regi till våren, så utmaningarna att anpassa kostymen och hantera kommande underskott i verksamheten lär jag få hantera ändå. Jag anser dock att direktionen borde ha varit mer handlingskraftig i avvecklingen inför övergången och att jag borde ha fått mer information, tidigare – därför avgår jag.  Avvecklingen av förbundet kommer att kosta Hallstahammars kommun mellan 8-15Mkr. Den summan hade kunnat vara avsevärt lägre!
En annan anledning till avgången säger Anna beror på att hon dessutom upplever att personalen på Kantzowska förs bakom ljuset.
-          På en konferens häromveckan blev jag varse att personalen uppfattat att beslut tagits av politiker i Hallstahammar om en investering i ombyggnationer av gymnasiets lokaler. Så är inte alls fallet! I budgeten för 2012-2014 finns inte en krona avsatt för detta och någon ekonomisk möjlighet till miljoninvestering ser i alla fall inte jag att det finns någon chans till. Att få ihop kommunens budget de kommande åren kommer att vara en utmaning ändå. Skatteintäkterna minskar och det redan 2012 fortsätter Anna.

-          Med ett gymnasieförbund som inte anpassat kostymen blir det än värre. Budgeten som fastställdes för gymnasiet kommer aldrig att hålla. Vart ska pengarna tas ifrån, undrar Anna Lundberg uppgivet. Och fortsätter - dessutom läggs otroligt mycket tid ner på övergången till den kommunala verksamheten, hela kommunen har fått göra en halvhalt pga Kantzowska.

-          Majoriteten i Hallstahammar får nu står för det här själva. Jag ställer mig inte bakom direktionens arbete och väljer därför att lämna densamma med omedelbar verkan avslutar Anna.

1 kommentar:

  1. Bemötande av Leif Carlberg
    Om Leif Carlberg fått samma bristande information som mig - är den här frågan än allvarligare.
    VLT skriver mer på
    Tvisterna med de fackliga organisationerna är en sak – att inte säga upp personal i den omfattning som man borde är en helt annan.
    Jag påtalade redan tidigt i våras att det skulle bli problem att anpassa kostymen på Kantzowska men majoriteten valde att blunda för verkligheten nu ser vi resultatet av det.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...