måndag 25 augusti 2014

20 dagar kvar till valet

Idag är det 20 dagar kvar till valet och tempot ökar.
I lördags kampanjade jag kring på torget i Hallstahammar tillsammans med partikamrater. Det märks att det börjar närma sig val och många kom och frågade om vad vi tyckte och ville inför valet. Jag kan erkänna att jag kände mig lite ringrostig och fortfarande nedstämd eftersom vi dagen innan tagit ett sista farväl av Roy Cederbäck men det var roligt och svårt att svara på frågorna.

En väldigt påläst man kom och frågade kring finansieringen av våra förslag. Frågan var konkret - vad vill ni ta bort för att satsa på det ni vill? Jag svarade och fick motfrågor och blev rejält utmanad. Det var nyttigt men mins svar kunde bli bättre. Jag missade nämligen att förklara en sak och det är att skatteintäkterna i Hallstahammar ökar. Det gör att en stor del av finansieringen redan finns.

Det gö att för att finansiera många av våra förslag måste vi inte ta bort något annat. Skatteintäkterna i Hallstahammar har ökat och inför 2014 la Alliansen tillskott på 44 miljoner till olika prioriteringar. Även om det är mycket pengar så budgeterade vi ett resultat på närmare 8 miljoner. Mellan 2014/2015 beräknas skatteintäkterna öka med ytterligare 20 miljoner och mellan 2015/2016 med ytterligare 25 miljoner. Givetvis är det bara prognoser men det ger ett rejält utrymme för satsningar vi tror på.

Mitt svar nästa gång jag får denna fråga kommer därför bli - skatteintäkterna har ökat så finansiering finns, det handlar mer om hur vi använder tillskottet. Vi vill satsa dem på de förslag vi driver. Förutom ökade skatteintäkter har Alliansregeringen gett löften om tillskott för tex fler speciallärare på lågstadiet (6 miljoner 2015) och Karriärtjänster i förskola och skola (ca 1,7 miljoner 2014 därefter mer).

Räcker inte det finns prioriteringar vi kommer göra. Några av dem handlar om att renodla kommunens roll och ibland kommer vi ta bort satsningar som vi röstat emot. Exempel på det är ryggsäckar till alla barn som börjar i förskoleklass och att sälja Västra fabriken och Parkskolan samt se över möjligheten att arrendera ut Skantzö bad och camping till en drivande entreprenör som vill utveckla vår camping.

Ryggsäckspengarna vill vi tex i stället satsa på barn och unga i behöv av ekonomiskt stöd så de kan delta i föreningsverksamhet.

Mannen jag pratade med tyckte att Anders Borgs taktik med krona för krona var bra. Jag håller med. Vi ska ha finansiering för våra förslag och det har vi.

På lördag är det dags för torgkampanj igen. Då genomförs Lilla Almedalen kl 10-14:30. Varmt välkommen att ställa frågor till mig då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...