onsdag 24 mars 2010

Hur gör man? Starta alternativ barnomsorg i Hallstahammar

Idag fick jag ett tips av en klarsynt politikerkollega. Varför skriver du helt enkelt inte ett inlägg på din blogg om hur man gör om man vill starta en alternativ barnomsorgsform i Hallstahammar. Kanonbra idé tyckte jag så här kommer en början :

Barnomsorgspeng är ett kommunalt bidrag som följer med varje barn oavsett vilken typ av barnomsorg föräldrarna väljer, i kommunal eller privat regi. Det betyder till exempel att grannarna i kvarteret kan gå ihop och starta ett kooperativ.
Vill du läsa mer om Barnomsorgspengen - klicka här!

Verksamheten måste godkännas av Hallstahammars kommun och de som får godkänt har också rätt till bidrag. Hur stort bidraget är baseras på hur mycket en kommunal plats kostar. (I Hallsta är det ganska bra betalt jmf med andra kommuner...)

För att ansöka om godkännande kontaktar man kommunen 0220-240 00 och ber att få prata med någon som har hand om förskolefrågor och godkännande av enskilda alternativ. De ska också kunna ge ut direktiv om vad en ansökan ska innehålla.

Villkoren för att en kommun ska godkänna en enskild förskola, ett enskilt fritidshem eller en enskild pedagogisk omsorg är att verksamheten har god kvalitet och säkerhet.

Kommunerna blir skyldiga att godkänna och ge bidrag till en verksamhet som:
- uppfyller de krav på kvalitet och säkerhet som ställs i skollagen, nämligen att
1. det finns personal med sådan utbildning eller erfarenhet att barnens behov av omsorg och en god pedagogisk verksamhet kan tillgodoses,
2. barngrupperna har en lämplig sammansättning och storlek, och
3. lokalerna är ändamålsenliga,
- är öppen för alla barn som ska tas emot i motsvarande kommunal verksamhet, så länge
4. det inte uppkommer påtagliga negativa följder för kommunens motsvarande verksamhet, och
5. föräldraavgifterna inte är oskäligt höga.


Hallstahammars kommun är den som kontrollerar att den pedagogiska omsorgen uppfyller samma krav som övrig barnomsorg när det gäller god kvalitet och säkerhet.

Vad är pedagogisk omsorg?
Ett nytt verksamhetsbegrepp införs i skollagen, nämligen att förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg som inte är förskola, fritidshem, öppen förskola eller öppen fritidsverksamhet ska benämnas pedagogisk omsorg. Det betyder att begreppet familjedaghem ersätts med pedagogisk omsorg i skollagen och annan lagstiftning. Pedagogisk omsorg utgör alltså ett samlingsbegrepp där familjedaghem är en av flera varianter på verksamheter inom pedagogisk omsorg. Andra varianter kan till exempel vara olika flerfamiljslösningar.



Barnomsorgspengen är till för att ge föräldrar större valfrihet, skapa större variation inom barnomsorgen och ge utrymme för egna initiativ och eget företagande.

Det går att få barnomsorgspeng även för egna barn i godkänd pedagogisk omsorg, till exempel får dagbarnvårdare bidrag för egna barn, men enbart för lika många egna barn som de som han/hon tagit emot som dagbarnvårdare. Detta öppnar för möjligheter till olika former av flerfamiljslösningar och att familjedaghemmen kan bli fler.

Barnomsorgspengen ökar också möjligheterna för ett barn att delta i en verksamhet i en annan kommun.

Sugen på att börja?
Du kan alltid ringa mig för mer info eller för att bolla idéer också! 0733-310 737 är det lättaste sättet att komma i kontakt med mig eller genom att maila anna.lundberg@liberal.se

Läs också min kollega Jenny´s inlägg om hur det är att prata med en vägg.

4 kommentarer:

  1. Linda Johannessen10 juni 2010 kl. 14:47

    Hej Anna

    Det var roligt att hitta din blogg när jag sökte på Barnomsorg, Hallstahammar.
    Jag är en utflyttad hallstabo som efter 17 år aktivt söker mig hemåt. Allt såg lovande ut: bostad, jobb... men så ringde jag förskolesamordnaren på Hallstahammars kommun och där blev det stopp.
    Överfullt på förskolan är ingen bra situation för en kommun som uppmanar barnfamiljer att komma och ”bo hos Oss!”

    Jag ska skicka in blanketten anmälan om barnomsorg, men känner föga hopp att få någon plats i höst. Snopet.

    Här i Karlstad har vi våra döttrar på föräldrakooperativ. Det är en fin form, men skulle ta tid att starta. Jag tror mer på personalkooperativ, men i så fall med en viss del ideellt arbete från föräldrarna. Det är superbra att få gå in en eftermiddag i månaden, fixa mellanmål och vara bland barnen. Jag får fin insikt i mina döttrars verklighet och barnen känner allas föräldrar.

    Jag hoppas situationen löser sig. Jag kan engagera mig till viss del om du får höra talas om fler som vill dra ihop något. Jag är ingen pedagog, men som sagt så har jag erfarenhet av kooperativ.

    SvaraRadera
  2. Hej Linda
    Vad kul att du hittade till min blogg och att du flyttat till Hallstahammar. Just nu är det problematiskt på barnomsorgsfronten här och jag precis som du tycker att det borde finnas fler alternativ. Håller med om att personalkooperativ är en intressant del och jag skulle gärna driva den frågan och inspirera förskoleelärare och barnskötare att starta. Jag vet att flera har samma tankar och jag återkommer gärna till dig om och när fler hör av sig med konjkreta tankar på att starta igång. Tsv fortsätter jag att inspirera allt jag kan.
    Inom någon vecka kommer frågan om förskolan upp i barn och bildningsnämnden och där kommer det att bli tuffa diskussioner. Jag och övriga Alliansen vill ju som sagt ha fler alternativ medans majoriteten förespråkar en annan väg. Problemet med full förskola är både kortsiktigt här och nu, som för dig och långsiktigt - framöver och vi behöver hitta en lösning som är bra för båda perspektiven.

    Kul att du hörde av dig och skrev några rader till mig! Hoppas att vi kan hålla mer kontakt i framtiden och välkommen hem till Hallstahammar!

    SvaraRadera
  3. Hej alternativ är intressant för mig då jag vart eld och lågor när jag läste i västeråsaren angående en tjej som startat privat omsorg, tyckte detta verkade intressant då jag håller på att utbilda mig för framtida arbete med barn. Har varit i kontakt med hallstahammars kommun angående vad som gäller så det är bara vänta och se. Planen är att ev starta detta om ca ett år när min utbildning är klar och huvudsakligen har jag tänkt på de barnen som har föräldrar som arbetar obekväma arbetstider som idag inte har något kommunalt alternativ på barnomsorg, arbetade själv förr på obekväma tider och det var ett pussel med vänner och bekanta för att någon skulle kunna hämta innan dagis stängde, hoppas jag får positiv respons från vår kommun.

    SvaraRadera
  4. Vad glad jag blir! Hoppas att din ide blir verklighet! Stort lycka till!!!
    Jag håller tummen!
    //Anna

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...