måndag 22 mars 2010

Nya skollagen - besök i skolan

På tisdag presenterar regeringen med Jan Björklund i spetsen den nya skollagen, som enligt en DN artikel idag har ett brett stöd. Christermagister kommenterar lagförslaget. Jag själv är väl pertiskt men jag tycker det är ett bra förslag och jag hoppas att det nu blir verklighet.

Efter att idag ha varit på besök en fm i skolan har jag sett en liten liten del av den vardag som lärare och rektorer har. Jag fick lite förståelse för frustrationen över politiska beslut om ökad måluppfyllelse och hur andra beslut som kan underlätta vardagen i skolan drar ut på tiden. Samtidigt blev jag imponerad över den drivkraft som finns och de idéer som om de får möjlighet att utvecklas kan ge just de resultat - ökad måluppfyllelse, som vi söker från politiskt håll.

Frågan jag själv ställer mig är - Hur kan jag bidra? Vilka beslut kan jag som politiker fatta för att underlätta vägen till ökad måluppfyllelse?

Några beslut hoppas jag kunna fatta redan i morgon på nämndens sammanträde som i morgon bland annat ska behandla en ny ledningsorganisation.

Jag ställde frågan vid lite olika tillfällen idag - Vad behövs för att öka måluppfyllelsen?
Svaren var väl inga jättetydliga - än. Men det finns idéer och tankar som jag tror kan leda oss en bit på vägen och det känns bra. Drivkraften finns! Men jag vill elda på mer...

Jag fick också bekräftelse på att systematisk uppföljning av skolresultat är viktigt, att det inte saknas resurser men att de kan omfördelas och att vi är på rätt väg men att det går för sakta.

Ett stort arbete återstår men min tro på att det är möjligt att förbättra skolresultaten i Hallstahammar ökade med dagens besök. Tack alla jag fick möjlighet att träffa! Jag hoppas återkomma igen inom kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...