tisdag 16 mars 2010

Låt pensionärerna välja!

I dagens VLT skriver min kollega från Västerås Bengt-Åke Nilsson ett svar på en insändare angående RUT.

I Västerås har man infört LOV- lagen om valfrihet och öppnat upp för fler utförare inom hemtjänsten. Västerås har idag en låg kostnad för den som nyttjar hemtjänsten och en valfrihet att välja vilken utförare man själv vill ha. Så vill jag ha det även i Hallstahammar.

Men precis som Bengt-Åke skriver finns också möjligheten för pensionärer att utnyttja RUT avdraget för tex städtjänster. Många gånger kan det bli billigare. Nu har jag inte undersökt om det blir det just i Hallstahammar ännu men det ska jag kontrollera.

Här har kommunen ett informationsansvar, tycker jag. Många pensionärer vet inte om möjligheten men skulle behöva hjälp, hjälp som de kan få billigare genom de hushållsnära tjänsterna.

13 kommentarer:

  1. Bu vet jag inte exakt vad som avses här, men när det gäller upphandlingar rent generellt verkar all fokus riktad mot just priset. "Kommunen (upphandlaren) ska välja det förmånligaste priset".

    Men vill man det då? När ska en "trolighetsparameter" och "värdeparameter" finnas med!? Alltså, man kan inte städa en toalett på 30 sekunder med trovärdighet. Givetvis på pappret, men inte i verkligheten...

    FÖRSLAG:
    Ta "ett antal" offerter och räkna ut medelpriset, eller det som finns i mitten. Låt inte enbart priset avgöra.

    ***
    SOM PRIVATPERSON:
    Varför köper man en begagnad bil för 200.000 när det finns bilar för 10.000:-??

    Hur påverkas arbetstillfällena i din stad när du gör alla inköp på stormarknaden?

    Vad kan politiker göra för att få ett levande gatuliv? Gör man "allt i sin makt"?

    ***
    OK, det var lite utanför tråden...!! :-)

    SvaraRadera
  2. Upphandling och LOV är lite olika saker. LOV innebär att man öppnar upp för alternativa utförare som får lika mycket betalt som den kommunala verksamheten. Skillnaden är att pensionären själv väljer utförare.

    Håller nu på att kolla vad hemtjänsten kostar just i Hallstahammar. Kanske det tom är billigare att anlita RUT? Vi får se. Jag undersöker för fullt.

    Upphandling däremot handlar oftast mest om priset eller om kvalitén man kan få för ett visst pris (LOU).

    *Bil - ingen aning. Huvudsaken för mig är att bilen fungerar.
    *Stormarknaden- vi har alla innevånare ett moraliskt ansvar att fylla. Jag storhandlar i Västerås och stödhandlar lokalt. Däremot köper jag mycket annat av lokala butiker ex. blommor, underkläder, presenter, banktjänster osv. Tror inte på att alla små orter kan ha allt. Vår vision är i Hallsta "I storstadens närhet" Det finns både möjligheter och hot med i den visionen.
    * Levande gatuliv - har du några konkreta förslag?

    Nu ska jag åka till förskolan! Njut av en underbar dag i solen!

    SvaraRadera
  3. Vänta nu lite. Anna du vill som ombud i kommunal använda RUT för att få till konkurrens mot offentliga jobb av privata? På vilket sätt är det bra om folk förlorar jobben mot privata företag? Tanken med RUT var väl för fasens inte pensionärer va? Det var ensamstående mödrar ni i alliansen snackat er varma runt det hela om. Nu när den illusionen är splittrad ska man alltså försöka sig på pensionärer. De som har alla pengar i världen till sådant.

    Vad kommer sedan? Smurfarna?

    Lika bra jag påminner om vad statistiken säger om det hela:

    "SCB:s siffror visar att endast 107 personer av de 81.000 som nyttjar städavdraget är ensamståendeföräldrar med låg inkomst - en grupp som sades vara prioriterad för reformen. Folkpartiledaren Jan Björklund förklarar i SVT:s Agenda:
    ”Det är rätt självklart att det främst är de som har en högre inkomst som utnyttjar det här”.
    Frågan är - som LO-ordföranden Wanja Lundby-Wedin tog upp - varför de ensamstående föräldrarna med låg inkomst ändå ska vara med och betala kalaset."

    Byt ut ensamstående med pensionärer. Och sedan fundera över vad deras barnbarn och arvtagare tycker om saken. Först ska alltså pensionärer och sjukskrivna betala 1000 kronor mer i skatt på 15 000 kronors nivån, sedan ska de finansiera det de med all säkerhet inte har råd att utnyttja.

    Vad lever ni i för verklighet egentligen?

    SvaraRadera
  4. korrektion: för kommunen, inte kommunal.

    SvaraRadera
  5. Gäsp!! Fasen vilket kasst inlägg!! "Varför ska jag betala till försvaret, jag kan inte skjuta?" "Varför ska jag som inte ha körkort betala till infrastruktur och vägar?" "Varför ska jag som inte är invalid betala till de invalida??"

    "Varför ska jag som arbetar betala till dom som inte arbetar??"

    ***
    Håller iofs med dig om att diverse bidrag i olika sammanhang bör undvikas.

    Men att låta alternativ till hemtjänsten väljas av pensionärerna bidrar till mångfalden.

    Då kanske även Enskild Firma och småföretag kommer med i racet!? Det i sig är en vinst... Allt behöver inte gå till IIS... tänka sig!? :-)


    ***
    Anna: Ursäkta för jag skriver så många konstiga saker på din sida!! Vi får snacka igenom allt det där över en öl vid nåt tillfälle... om du orkar dricka öl i två veckor!? :-)

    SvaraRadera
  6. @Jakob Krabbe:

    DITO. RUT-bidraget är till och används av de rika. Människor med medel eller hälsa - förmåga att antingen städa själva eller betala för sig flera gånger om. Det är dessa människor som menar på att nu har de minsann kommit åt svartjobbarna. Svartjobbarna de själva anlitade.

    En invalid har inget val att inte vara det. Försvaret handlar verkligen inte om att kunna skjuta eller inte. Alla inom förmåga kan ta ett körkort, eller utnyttjar infrastrukturen och vägarna på ett eller annat vis genom godstransporter, brev och paket som färdas på dessa, går på dessa eller samåker med de som har körkort. Eller genom kollektivtrafik som använder dessa. Eller cyklar på.

    Och alla betalar till varandra eller tar del av de som har betalat och inte längre lever till systemet. Alla lever under vilkoren att de kan bli arbetslösa, skadade eller råka ut för något oväntat och olyckligt.

    Och det är bra långt skillnad mot de som kunde betala för sig innan RUT, men av girighet och egoism inte kände för det. Det krävdes skattefinansierade bidrag för detta uppenbarligen.

    I detta sammanhang är ett citat från en viss insändare i VLT idag platsande:

    "Enligt undersökningar som fackföreningsrörelsen har genomfört var det cirka tre procent av alla som behövt använda våra socialförsäkringar som utnyttjat systemen på olika sätt.
    Dessa tre procent var till övervägande delen personer som hade god kunskap om vilka regler som gäller, personer med bra utbildning.
    Detta betyder att cirka 97 procent inte utnyttjade systemen.
    Det är trist när man går på myten om att de flesta sjuka och arbetslösa är en grupp bestående av simulanter och arbetsskygga."

    Skitsnacket och hjärntvätten är över efter valet. Alliansen har mycket lögner och brutna löften att förklara inför sin arbetsgivare staten - också känt som folket.

    SvaraRadera
  7. Hoppla hej här händer det saker.

    Pensionärer är precis som alla andra välkomna att använda RUT avdraget.

    Att pensionärer ska ha möjlighet att välja är för mig som liberal också självklart. Därför vill jag införa LOV i Hallstahammar.

    Om RUT är billigare än hemtjänst varför ska desom så vill inte kunna använda det för de tjänster där det går? När jag var ute och knackade dörr häromveckan träffade jag en äldre dam med hemtjänst. Hon hade många synpunkter på den och vilken typ av hjälp hon ville ha. Tyvärr visste hon väldigt lite om RUT och ROT och dess möjligheter. Där har kommunen ett ansvar att informera sina innevånare.

    Jakob - Ölen låter som ett bra förslag.

    SvaraRadera
  8. "Skitsnacket och hjärntvätten är över efter valet. Alliansen har mycket lögner och brutna löften att förklara inför sin arbetsgivare staten - också känt som folket."

    Ja det tar sig sa mordbrännaren... ;-)

    För att citera min kund Yvonne. Jag är också grymt besviken på högern och ska göra ALLT i min makt för att dom ska skärpa till sig.

    Jag tycker det är helt rätt att folk som har råd att utnyttja städhjälp, som Anna här, ges den möjligheten. Jag ser inget fel i det. Däremot måste man måna om Enskild Firma, snarare än ISS...

    "Jakob - Ölen låter som ett bra förslag."

    Tvåveckorsbiran var faktiskt ett skämt för att illustrera att det bor ENORMT mycket idéer i min hjärna, av varierande kvalitet givetvis.

    Visst, bira, absolut. Men du får förfesta själv med en karta Alvedon. Tro mig, du kommer garanterat få ont i huvudet... och det är inte av biran!! :-)

    Kommer tid, kommer råd!! :-)

    SvaraRadera
  9. Men då vet vi. Ni vill göra det bättre för de som redan har det långt bättre än de som har det sämre eller sämst i det här landet.

    Det kallas för egoism.

    2000 medlemmar i ett växande nätverk med folk som den här regeringen kastat ur trygghetsystemet, från hus och hem med 223 kronor minus skatt om dagen i ersättning och ingen rätt till bostadsbidrag, har en hel annan mening än din "kund Yvonne" om vad den här regeringen står för. Människor som arbetade och slet för ert arsle under många år innan och betalade skatt till systemet som de nu inte får ta del av - men som friska, arbetande bortskämda verklighetsfrånvarande som ni nu ska ha jättekul med.

    Det är jättebra med valfrihet. Det är däremot rent skitsnack i sammanhanget när det endast är ett system där de som har råd har MÖJLIGHETEN till valfriheten att utnyttja (förlåt, parasitera) och ta del de pengar som 90% av skattebetalarna, som inte KAN utnyttja och således inte välja att göra det, ska betala det.

    Och det har jag förklarat ovan, men betydelsen av det gick tydligen inte in i pannbenet utan det skulle börja pratas om kunden Yvonne och vad den betalande och tydligen friska kunden tycker. Det skulle handla om valfrihet. Istället för att konstatera att det inte är rätt att 90% om inte mer ska betala för andras LYX!

    Ni lever i era egna världar där allt är väldigt fluffigt och roligt. Njut medan det varar, imorgon kan ni börja skaka och bryta ihop och inte göra så mycket mer resten av livet. En lastbil bränner in i sidan. Elfel i huset och brand. Nära och kära råkar illa ut.

    Då kommer inte RUT hjälpa er speciellt mycket.

    Nej sitt ni och drick öl och sup och skratta åt folk som tar sig tid att försöka få er att nudda marken.

    Som sagt. Hyckleri.

    SvaraRadera
  10. Eftersom jag inte dricker öl så gör jag annat i stället. Jakob kan ta ölen så lyssnar jag på alla idéer.

    Det kan alltid hända saker i vardagen som kan förändra saker. Jag trivs bra i min vardag men försöker hela tiden att arbeta för de mål jag satt upp. Mål och en positiv livssyn hjälper mycket även i svårare stunder. I övrigt vill jag påpeka att jag är en helt vanlig småbarnsmamma som kombinerar arbete och familj med ett politiskt engagemang. Jag har ingen förmögenhet eller gigantisk inkomst.

    Men Jag tycker fortfarande att Valfrihet för pensionärerna är viktigt.

    LOV ger det och om RUT är billigare än att biståndsbedömmas (kostar skattemedel) och få hemtjänst för städning, varför ska då inte pensionären kunna använda sina pengar på det sättet i stället? Då får ju pensionären mer pengar kvar i plånboken.

    Att pensionärerns ska gynnas i nästa skattesänkning är för mig självklart. Det har också Alliansen lovat.

    Alliansen har inte höjt pensionärernas skatt.

    Alliansen förbättrar för låginkomsttagare. Läs gärna på http://www.jobbskatteavdrag.se/
    så ser du vad jobbskatteavdraget hittills har gett.

    SvaraRadera
  11. Jag tror att jag avstår vidare kommentarer. Diskussionen kännes inte så konstruktiv... Jag känner inte Anna, annat än via denna sidan.

    SvaraRadera
  12. Så klart att pensionärerna liksom alla andra ska få välja själva. Valfriheten stimulerar den enskilda människans inneboende kraft.

    Varför rut-avdraget stimulerar dessa oerhört starka känslor är för mig lite förvånande. Som du har skrivit tidigare Anna så skapar det nya jobb, gör svarta vita och ger framförallt kvinnor en möjlighet att inte bara försörja sig själva. Utan också styra över sitt eget liv.

    Den lilla detaljen att rut-avdraget dessutom genererar mellan 1,5-2 kronor på varje instoppad krona, alltså, inte belastar statens kassa torde ju göra att många invändningar kommer lite på skam.
    Hur kan det vara mer okej att kräva att staten ska gå in med tiotals miljarder för att rädda i största delen manliga saab-jobb, än att göra denna reform som hittills i dag har gett över 10000 jobb?

    Jag gillar också rut och vill behålla det. Alla idéer som skapar jobb är bra idéer. Jobb är alltid avgörande för hur ett land utvecklas.

    SvaraRadera
  13. Jenny - vi är inte ensamma om att gilla RUT och jobb!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...