torsdag 18 mars 2010

Dagens RUTa

Min kollega Jenny skrev i går om en städföretagare i Norrköping. Jag vet att det finns en exakt likadan företagare här i Strömsholm som också startade sitt företag i samband med regeringsskiftet. Hon gick från arbetslöshet till företagande och har idag flera anställda.

Varför gör de rödgröna skillnad på jobb och jobb? Varför är inte företagare inom de hushållsnära tjänsterna som sysselsätter tusentals människor lika mycket värda? Varför måste skattesubvention bara gå till offentlig sektor när vi svart på vitt kan se att det som subventioneras i och med RUT ger mellan 1,50 och 2 kr tillbaka till staten för varje investerad krona?

Någon kanske har svaren?

10 kommentarer:

  1. Hur vore det om ni granskade en viss krog/restaurang med en färg och ett djur i sitt namn i Strömsholm och hur de inte håller avtalen med arbetsförmedlingen om nystartsbidragen, samtidigt som de missbrukar unga tonåringar att arbeta där under hot att om de tjafsar om "ersättningen" de får så kan de glömma sommarjobb i framtiden.
    Kanske är bra om de inte uppmanar de som lagar maten springa fram och tillbaka och diska hela dagarna också och hanterar maten efter rådande föreskrifter om hygienkontroll.
    Tydligen anställer de inga på heltid heller, trots att det var behov. Hörde sist att en tröttnade och sa upp sig. Så nu har ägaren istället "anställt" en släkting utan utbildning till de jobb där de avsade sig överenskommelsen med de som hade utbildning och som de fick bidrag från AF och Staten.

    Så går det till i ditt Strömsholm!

    SvaraRadera
  2. Vet du vad - nu tycker jag att du går lite väl långt. Om du tycker att ett företag har dålig peronalpolicy tycker jag att du ska ta det med dem.

    SvaraRadera
  3. Tycker du det är att gå lite väl långt med att företag får bidrag som inte genererar några jobb?
    Det är ju det ni i ALlIaNsEn menat att de ska göra! Det är inte okej att individer fuskar med bidrag och ersättningar, men företagarna kan göra det om och om igen utan att återbetala?

    Det har knappast med dålig personalpolicy att göra, utan visar på väldigt dålig fokus i hur den här regeringen för sin politik.
    Det fanns skattefusk för 133 miljarder att fokusera på, men istället gav ni er på sjuka och arbetslösa och ökade klyftorna rejält. Något ni även gick till val på att minska.

    Att uttala sig på en blogg är som att ställa sig på torget och skrika. Vad hade du väntat dig? Applåder och fina kommentarer?
    Var glad att någon ifrågasätter och ger er en fingervisning om deras syn på saken, information och erfarenhet. Alla av oss är inte företagare. Alla är inte förmögna. Alla är inte friska. Alla har inte sinnesro. Och det fortsätter.

    När man företräder ett parti som heter Folkpartiet, då är det bra om man inser vad som menas med FOLK till att börja med. Eller se till att definiera vilka som är FOLK i sin bemärkelse. Folket är alla i det här landet. Men det enda FP pratar om eller står bakom är långt ifrån applicerbart på Folket.

    Och en sak till. Det är inte "vilja" vilket definierar vad som är möjligt och inte. Det är förutsättningar och verkligheten vilket obarmhärtigt dikterar detta dynamiskt för varje individ. En blind människa kan aldrig se hur mycket vilja denna har, exempelvis.

    SvaraRadera
  4. Nej, men en seende kan ibland agera både blind och döv! :-)

    Man ser det man vill se, man hör det man vill höra.

    Missbruk är aldrig bra, oavsett i vilket sammanhang. Kolla hemsidan:
    http://www.sloso.se/

    Ombudsmannen mot slöseri med skattepengar. På den sidan finns många exempel på missbruk. Den följ också i media på ett annat sätt än Annas blogg. Jag tror i ärlighetens namn inte Anna kan göra så mycket åt detta företaget. Det finns regler och de ska följas. Om de inte gör det får du väl vara man nog att underrätta Försäkringskassan(??) i detta enskilda fallet.

    Du verkar väldigt påläst i ärendet, så jag förstår inte vad Anna har med saken att göra...??

    Lycka till!!

    SvaraRadera
  5. 'Du verkar väldigt påläst i ärendet, så jag förstår inte vad Anna har med saken att göra...??'

    Anna har med saken att göra som representant för Folkpartiet och med de saker hon uttrycker vilket är hennes åsikt och delvis även partiets. Eftersom hon ägnar fritiden till att dividera runt liberal politik skapar hon dock en länk mellan sig själv och politik. Vidare blir det en länk mellan privatliv och politik.

    När man för resonemang använder man sig själv och allt i bloggsfären man bygger upp för att skapa sig en image vilket blir "tyngden" bakom sin retorik.

    Jag förväntar mig inte att Anna ska göra något åt företaget i den meningen. Det var inte syftet med att ta upp det. Syftet var att peka på ett problem i sammanhangen och informera om hur det går till. Att det dessutom var i Strömsholm är poäng och relation till den personligt politiska imagen Anna lagt upp som image i det hela. Det har alltså en rätt relevant retorisk strategisk betydelse.

    Den största tillgången en politiker har är folket och deras röster och lyssna, se och uppleva. Väldigt många skapar sig egna sfärer och drar gränser runtom sig och glider väldigt långt bort från de som de måste vara så försiktiga med.

    Vad gäller SlösO finns det bara en sak för mig att säga om det. Ett enda ord för att vara korrekt: Timbro.

    Var och en kan sedan bilda sig en egen uppfattning vad det egentligen handlar om. Man ska vara försiktig med "ombudsmän" av den sorten.

    Att du inte förstår, betyder inte att någon annan är otydlig dock. Säger samtidigt inte att du/ni är ointelligenta heller. Risken finns alltid, men ofta har det mer att göra med att ni inte har förmåga, erfarenhet, tillräcklig objektivitet eller bakgrund att försätta er i förståelse.

    Mot en människa som vilket har en total konsekvensberäkning i kombination med ett extremt psyke i extrem närvaro och logisk objektivitet i nästintill härdsmälta blir det väldigt svårt att hänga med i den ultra praktiskt logiska retoriken.

    Medan ni tänker momentalt är här och nu, har simulering av konsekvenserna i ett stort antal utfall och över människors framtida livscykler processerats - baserat på definitionen av människan som varelse och footprint. Man kan väl säga att Annas liberala politik resulterar i rätt dålig omfatting att förbättra vardagen för gemene man och kvinna. I hennes universum och begränsade verklighetsuppfattning går ekvationerna ihop möjligen. I det objektiva reela kollektivet av universum hos var och en som individ blir det väldigt märklig logik.

    I denna beräkningar har tagits med potentiella risken av att Anna själv har bristande förmåga att uttrycka sig på det sätt hon egentligen önskar uttrycka sig. Att det finns en felmarginal med andra ord. Denna felmarginal är icke reel.
    Det är direkt tydligt i designen att detta handlar om just att lyfta fram det grandiosa jaget. 3 bilder på jaget i bloggen vid direkt anblick och vad man gör hela tiden kan inte bara innebär att koncentrationen ligger mer på jaget än medvetandet av sina handlingar och tyngdpunkten på just politiken. Frånvaron av en Folkpartietlogga är ett exempel. Det ska handla mer om jaget än grunden Folkpartiet man använder som booster till jaget i bakgrunden (man nämner det således med försiktigthet och små bokstäver bland pixlarna).

    Detta bekräftas även av att retorik har uppfattats direkt personligt hittills därtill.

    Reaktionen har tyngdpunkt på missförstånd i replikerna. Tiden lär berätta om det är en trend eller en tillfällighet i beteendet (inte för att det kommer aktivt noteras). Är det en trend är det givetvis inte bra. Politiker som har en trend av att missförstå i stor omfattning är aldrig något bra. Det leder till dåliga beslut vilket inte förbättrar vardagen för folket.

    Notera att min kritik kommer från faktumet att Alliansen beter sig inhumant. Jag håller inte på något "hockeylag" som RödGröna, eller andra partier. Jag kommer rösta efter de som visar mest solidaritet, objektivitet, empati och humanism. Och det är utgångspunkten som är mänskligt medvetet förnuft.

    SvaraRadera
  6. Imponerande engagemang du mobiliserar!! Att Timbro är avsändare till SlösO står väl på hemsidan!? Det var ingen hemlighet för mig i alla fall...

    Jag känner inte Anna annat än på denna sidan.

    Jag tror att du känner Anna mer än vad jag gör då du tydligen finner hennes personliga engagemang som stötande och felaktigt...?? Är det så??

    Jag vet inte heller vem du är, men bekräftelse och uppmärksamhet verkar vara ditt mål. Jag förstår inte heller riktigt vad det är du vill åstadkomma... eller det kanske inte heller var meningen!?

    Lycka till i din mission!!

    SvaraRadera
  7. Glömde: Folkpartiet har en osmaklig grafisk profil bestående av suspekt orange färg och ett gubbigt, ålderdomligt typsnitt...

    Gör inget för mig att Anna skippar det...

    SvaraRadera
  8. Jag följer ombudsmannens riktlinjer och har därför inte FP´s logga på min blogg. Däremot står det tydligt överallt att jag kandiderar för Folkpartiet - hoppas att det ska vara tydligt nog.

    Bloggen är dock min egen och det är mina personliga åsikter som förs fram här. Syftet med bloggen kan ni läsa om här intill i högerkanten.

    Givetvis tycker jag inte att någon ska fuska sig till pengar. Undrar dock vad en lokal restaurang har med RUT att göra annat än att de är företagare.

    SvaraRadera
  9. Kära anonym
    Jag uppskattar ditt engagemang och dina inlägg. Det är ju alltid så att man själv skapar sin egen värld och kanske inte alltid ser allt annat runtomkring. Därför upppskattar jag dina inlägg och försök att få mig att se andra delar av samhället och tydliggöra dina egna synpunkter.

    Men precis som du har dina synpunkter har jag mina. Det jag försöker göra är att tala om mina och samtidigt få feedback, jag är nämligen intresserad av vad andra tycker om mina förslag. Mitt sätt att göra detta är dels genom denna blogg, genom Facebook och Twitter samt genom att knacka dörr, stå på torget, ha caféträffar och göra verksamhetsbesök osv osv.

    Jag hoppas därför att du fortsätter att kommentera och läsa min blogg. För att jag ska ta till mig dina budskap på bästa möjliga sätt skulle jag dock rekommendera dig att skriva något kortare. Om du vill, självklart men det blir lättare för mig att kommentera dina sakfrågor då.
    Hoppas att du också får en underbar fredag!

    SvaraRadera
  10. Jag kan meddela att jag varit i kontakt med berörd restaurang som låter hälsa att de idag varken har bidrag eller någon släktig anställd.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...