söndag 28 mars 2010

Lägre skatt till pensionärer

Igår kom beskedet- Alliansen lovar sänkt skatt till pensionärer! Beskedet levererades från Alliansens partiledares val kickoff i Husqvarna. Det är den tredje stora skattesänkningen som genomförs av Alliansregeringen. Det handlar om minskad skatt på närmare 5 000:- för en pensionär född före 1937, skriver Per Altenberg på sin blogg.

Jag själv fick beskedet via SMS i kassan på ICA - och fick genast en mycket trevligare lördag!

Läs också vad Christer Sörliden, Niklas Frykman, Mikael Wendt, Ann-Cathrin skriver.

6 kommentarer:

  1. Det finns ett stort utrymme för skattesänkningar i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Det tas enormt många kostsamma och dyra beslut. Vi har det rätt bra i Sverige, men jag tror i de kommande valrörelserna att "inkompetenskalkyler", alltså vad kostar alla korkade beslut, kommer att få ett allt större utrymme.

    Kan vi fokusera på inkompetens då kan vi också göra något åt det. Sverige blöder miljarder varje dag, på grund av korkade beslut. Det talas inte så mycket om detta, men det kanske kommer... det finns bara ett sätt att få reda på!! :-)

    SvaraRadera
  2. Jo, jag är ju sjukpensionär sedan ett antal år och har hela 6038:- efter skatt att leva av som är en ersättning för att jag är för skadad för att klara av att jobba heltid.
    Samtidigt betalar jag gärna skatt om jag får något vettigt för pengarna, men som läget varit flera år nu så vet man ju inte vad man ska tycka om varken det ena eller andra.
    Varför sänka skatt för en rik som redan har pengar till mat på bordet, om man kan göra samma sak för en som har det tufft ställt?

    Jag har inte valt min situation och att skadas innan man jobbat ihop eller sparat ihop till en pension och få leva av det som "blev" är ju inte lätt.

    Vem ute i Sverige - gärna politiker som faktiskt kan göra något åt detta - vill byta ett års inkomst med mig? Heltids ersättning som jag har på 6038:-/mån efter skatt mot riktigt heltidslön på vad ska vi säga, en 12 000:- / mån efter skatt som kanske hade varit mer normalt i dagens samhälle?

    Mvh
    Jeanette Petersson

    SvaraRadera
  3. Hej Jeanette
    Med Alliansens förslag om sänkt skatt kommer du att få mer i plånboken. Pensionärer med särskilt låg inkomst är prioriterade. Och det tycker jag är bra!

    Jag tycker också att det är bra att det numera lönar sig att arbeta men att vi också har ett system som hjälper de som är i behov av hjälp och stöd på olika sätt. Jag tror att med lite tid kan det bli riktigt bra. Inkörningsperioden kan dock som nu vara lite turbulent men sedan sätter det sig och systemet fungerar på det sätt det ska. Vi kan tex se i Hallstahammar att sjukfrånvaron sjunker radikalt och det spar oändligt mycket pengar i den kommunala kassan.

    Att vi ska använda skattemedel vettigt är för mig en självklarhet. Jag vet att pengar ibland kan slösas bort på saker man kan tycka är helt onödigt och så ska det inte vara. Läs gärna på www.sloso.se så förstår du vad jag menar.

    Jag tar gärna emot förslag om du har konkreta tankar.

    Jag hoppas verkligen att du får mer i plånboken framöver!

    SvaraRadera
  4. Jakob- korkade beslut är inte bra. Ibland tror jag att "groupthink" kan ställa till det. Man låser in sig, blir blind för omvärlden och som en föreläsare jag lyssnade på häromveckan kallade det "dumma i huvudet- tillsammans".

    Därför är det viktigt att lyssna och ta intryck från andra. Våra verkligheter är olika precis som Jeanette beskriver här ovan.

    Att få förståelse för det är för mig viktigt. Sen hoppas jag kunna förändra och påverka till det bättre, men man kan för det inte tillfredställ alla. Härlig balansgång.

    SvaraRadera
  5. "men man kan för det inte tillfredsställa alla. Härlig balansgång."

    You can't please them all - but it's fun to try!

    ***
    Inget förtydligande eller så, mest en internationell variant av samma sak...! :-)

    / jakob

    SvaraRadera
  6. Tack för internationalliseringen!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...