torsdag 18 mars 2010

Studiebesök

På måndag ska jag ut på studiebesök tillsammans med vår Riksdagsledamot Agneta Berliner och Kristina Lanehed från Svenskt Näringsliv. Vi kommer att besöka Lindboskolan och Förskolan Ekot.

Besök i verksamheterna är jätteviktigt för mig som lokalpolitiker och jag skulle vilja göra det mycket mer än vad jag gör idag. Det är dock inte helt lätt att rent praktiskt få till det. Lagar och regler gör det minst sagt krångligt att vara småbarnsmamma, med barn i förskolan, arbete och samtidigt ha ett brinnande politiskt intresse. Men skam den som ger sig.

Jag vill veta hur skolan ser på våra skolresultat och vad de anser är vår största utmaning framöver och hur vi ska klara av dem. I Hallstahammar klarar 25% av våra elever inte behörighet till gymnaiset.

Jag vill också veta hur Förskolan Ekot ser på sin framtid och hur de tror vi kan locka fler utförare till barnomsorgen i Hallstahammar. Jag är givetvis också nyfiken på hur de upplever den kommunala servicen och kommunikationen med kommunen i största allmänhet samt hur deras vardag på förskolan ser ut.

Det blir en spännande och säkerligen lärorik måndag.

4 kommentarer:

  1. 25% är sjukt mycket... Verkligen skrämmande. Vad är det för moral som råder i skolan!?

    Ni kanske skulle införa arbetsmoral som ett obligatoriskt ämne? På försök? Vilka konsekvenser för livet ger arbetsmoral? Vilka konsekvenser för kompisarna ger låg arbetsmoral? Vem har rätt till skolan? Ska dom som inte orkar arbeta förstöra för dom som vill?

    Många såna frågor skulle kanske skolan fokusera på under en tid...?

    SvaraRadera
  2. Tyvärr är det väldigt dåliga resultat och de fortsätter upp på gymnasienivå. Allt för många elever som börjar gymnaiset slutför det inte inom fyra år.

    Jag tror på systematisk uppföljning i skolan och tidiga insatser. Läsa-skriva-räkna garanti och att vi gör insatser i skolan som vi sedan följer upp.

    Den orättvisa skolan är en bok som jag varmt kan rekommendera. Där finns mycket konkreta förslag på insatser som lyckats.

    SvaraRadera
  3. Politisk vilja är väl en sak... men detta borde väl primärt vara en utmaning för berörda lärare och ledning för respektive skola att ta sig ann!?

    Vad hindrar dom? Är det revirtänk, personkemi eller nåt annat? "Den orättvisa skolan" må vara välskriven, men känns väl rätt meningslöst att ägna den en tanke då det knappast förändrar situationen...

    Så tråkig är jag! :-) ENTP. Om du känner till Briggs-Meyes Type Indicator...

    Det måste vara nåt allvarligt fel på skolan... Hur är stämningen? Vad säger föräldrarna? De andra barnen? Såna saker kan man med politiska medel aldrig göra nåt åt...

    ***
    Jag tror så här: Det är inget fel på de regler eller de förordningar som finns idag. Dom finns och dom fungerar, men man ska bara använda dom på rätt sätt. Det är det som är problemet. Det kan ingen politiker i världen ändra på!!

    Kanske någon rektor skulle se sig om efter nya arbetsuppgifter? Det är kanske det som behövs för att få till en förändring...

    För 25% dropout-rate kan ni ju bara inte ha... Det är pinsamt på riktigt, även på distans!!

    SvaraRadera
  4. Aha, nu förstår jag visionerna. Här har du en ESTP. Avgudar MBTI, det har hjälpt mig att förstå både mig själv och andra bättre.

    25% är alldelses för dåligt! Här behövs krafttag och systematik. Ska bli mycket intressant att höra vad lärare och skola själva tror är lösningen.

    Tyvärr tror jag inte så många i allmänheten när medvetna om kunskapsbristen. Det försöker jag dock ändra på.

    Jag har massa idéer och tankar som jag vill stämma av.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...