tisdag 10 augusti 2010

Skolan i Hallstahammar behöver förnyas

Igår hade jag flera intressanta diskussioner med olika personer angående skolan i Hallstahammar.

Hallstahammar lägger mer pengar/elev än många andra kommuner - skolresultaten blir dock bara sämre. Vi satsar mycket resurser på elevhälsovård (mer än många andra) men våra barn och ungdomar mår allt sämre, vi har förhållandevis små skolor/klasser som borde skapa trygghet och bättre skolresultat, men icke - vad är det som händer och vad gör vi för fel?

Jag har säkert inte svaret på allt men jag är övertygad om att skolan i Hallstahammar behöver förnyas. Vi behöver följa upp våra insatser mer systematiskt och verkligen ställa oss frågan - Vad får vi ut av de resurser vi satsar och använder vi de resurser vi har på bästa möjliga sätt? Eftersom resultaten bara blir sämre kan vi ju inte göra det idag. Resultaten från våren visar på samma trend.

Vi måste göra något! Nu! Våra barn och ungdomar är värda en bättre start i livet!

Det finns många som lyckats med att förbättra skolresultaten. Jag har själv träffat Igor - en av lärarna från klass 9:a, jag har läst boken "Den orättvisa skolan" som kan visa på att det verkligen är möjligt så jag vet att det går!

Vi behöver ta intryck av de som lyckats och förnya skolan i Hallstahammar!
Jag är bredd att få saker att hända - är du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...