onsdag 10 februari 2010

25% är inte behöriga till gymnasiet

25% av Halllstahammars elever i åk 9 klarade i höstas (HT-09) inte behörighet att söka till gymnasiet. Det är var fjärde elev! Var fjärde elev skulle få gå på IV programmet om det vore dehär betygen som gällde.
Så många som 62% av eleverna hade också IG i ett eller flera ämnen.

Vi måste föräbättra våra skolresultat!
Skolan är i min värld otroligt viktig och prioriterad. I Hallstahammar lägger vi ner mer pengar/elev än i många andra kommuner, vi har hög lärartäthet, små trevliga skolor och behöriga lärare. Men vad är fel? Varför får vi inte bättre resultat?

Frågan har säkerligen flera svar och det finns de som skyller på en det ena, en det andra. Att skylla på olika saker eller personer hjälper dock ingen! Här krävs krafttag från oss alla!
Jag tror vi är inne på rätt väg med det arbete som nu pågår men ...

Jag är övertygad om att Hallstahammar kan bättre!
Jag tror på målet att alla elever kan klara grundskolan med godkända betyg!

.....och det mina vänner är något ni kan ge er den på att jag kommer att arbeta stenhårt för i Hallstahammars kommun om jag får det förtroendet efter höstens val.

2 kommentarer:

  1. De flesta barn som växer upp i Sverige är kapabla att klara av studierna på grundskolenivå.

    Vi kanske måste inventera och modernisera vår syn på kunskap. Det kanske är så att vi utbildar och examinerar på ett sätt som har gjorts sen lärarna själva i gick i skolan.
    Det kanske är så att dagens generation ska förberedas för kunskaper de behöver om 10-20 år. Har vi inventerat de framtida behoven?

    I går satt jag i möte med en mamma som i många år kämpat för att hennes son, en fantastiskt charmig och socialkompetent pojke som råkat drabbas av den svåraste arten av dyslexi och andra motoriska bekymmer, skulle få jobba med okonventionella metoder kopplade till datoranvändning.

    Hennes son fick inte den hjälp hon önskat.

    I dag talas det om att alla elever ska få en egen dator och all undervisning ska vara IT-baserad.

    Vi kanske behöver tänka efter före i skolvärlden.

    Under mina många långa år i skolan har jag upplevt hur skrivbordsprodukter har haglat över lärarna, och eleverna för den delen, utan att förankras i varken behov eller framtida samhällsanalyser.

    Sorgligt nog sker många reformer och förändringar utan en dialog med lärare, elever och föräldrar, vi som vet vad barnen behöver.

    Där kan politiker göra en skillnad.

    SvaraRadera
  2. Givetvis är det så. Jag hoppas kunna göra just den skillnaden i Hallstahammar. Vi måste våga se problemen och hitta lösningarna. Det krävs hårt arbete av alla men har vi ett gemensamt mål är allt möjligt!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...