tisdag 16 februari 2010

Det händer i Hallsta

Nu händer det saker i Hallstahammar igen.

En väldigt lokal fråga som VLT skriver om idag är en ridväg i Herrskogen. Eftersom jag själv bor i Herrskogen och är aktiv inom ridsporten, tycker jag det är ett lysande förslag som en privatperson nu gjort.
Det man vill göra är attt bygga en separat ridväg utmed järnvägen så att de som ska rida genom Herrskogen slipper rids på den smala, krokiga och ganska trafikerade Herrskogsvägen eller bryta mot reglerna (som många idag gör) och rida på gång och cykelvägen. Ett lysande initiativ!

Ett annat, inte lika lysande förslag som vi häromveckan debatterade i kommunstyrelsen var om kommunen skulle köpa den nedlagda Hydro macken vid rondellen i Hallstahammars centrum.

S och V vill nu att kommunen genom "lagen om förköpsrätt" ska bli historisk.
Man vill som sista kommun innan lagen avskaffas, köpa den nedlagda macken trots att Norsk Hydro redan hittat en lokal företagare som vill köpa fastigheten. I stället vill man köpa marken (965 000,-), sanera den (300 000) och bygga ett hus på den (kostnad ???). För att titta på kostnaderna har man anlitat en konsult (kostnad???).
Behöver jag förtydliga att några reserverade sig mot beslutet?

Det ska bli intressant att höra och detlta i fortsättningen på debatten i kommunfullmäktige på måndag.

2 kommentarer:

  1. Hej Anna! Du verkar vara en vettig person och jag vill därför ställa en fråga, som tyvärr inte alls har att göra med något av dina blogginlägg. Jag och min familj funderar på att flytta till Hallsta. Vi har hittat ett intressant hus på Starkgatan. Men, när vi söker på hemnet.se så ser vi att det just nu ligger 4 hus ute för försäljning i området kring Starkgatan. Min fråga till dig som medverkande i kommunstyrelsen är: är det några ombyggnationer/nya vägar/eller övriga ändringar som planeras i det området och som därför får folk att flytta därifrån, eller råkar det bara vara ett slumpmässigt sammanträffande? Jag vore mycket glad för svar, gärna per mail: pierre.mood@telia.com
    Vänliga hälsningar
    Pierre Mood

    SvaraRadera
  2. Men hej Pierre! Kul att höra av dig såhär också. Kanske du inte kopplar ihop det men till vardags arbetar jag på Västmanlands Ridsportförbund. Kanonkul att du funderar på att flytta till Hallstahammar. Jag svarar dig utförligare på din mail.
    MVH/Anna

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...