söndag 7 februari 2010

Lågstadieläraren kommer tillbaka...

I DN kunde man i fredags läsa att lågstadieläraren kommer tillbaka i och med den nya 4-åriga lärarutbildningen som regeringen nu inför. Helt rätt väg att gå, tycker jag själv!

Socialdemokratera avskaffade lågstadieläraren och resultatet av det kan vi nu se på betygsutfallet i hela Sverige - det har sjunkigt. Många elever saknar idag basfärdigheterna läsa, skriva och räkna när de lämnar grundskolan. I Hallstahammar ser vi de här tendenserna tydligt! Inom kort får vi reda på betygsresultaten för hösten -09 och jag tror inte att det skett något trendbrott där heller, tyvärr.

När jag själv gick i skolan hade jag en fantastisk lågstadielärare. Jag hoppas att mina egna barn också får det när de inom kort också ska börja i skolan. Fösta tiden i skolan är viktig och därför är jag idag glad att Jan Björklund återinför lågstadieläraren.

Läs gärna fler åsikter i ämnet: Runos blogg, Lågstadielärare

Och mina egna motioner/interpellationer och insändare i ämnet skola/skolresultat

Mina tidigare blogginlägg på ämnet hittar du till höger här intill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...