onsdag 3 februari 2010

Hallsta aktuellt

Idag är det så mycket jag vill skriva om så jag vet nästan inte vart jag ska börja...

Tunsakolan & Vallmoskolan är sålda - jättekul! I höstas lades de båda skolorna ner (trots protester, ja ni minns kanske) och har sedan dess stått tomma i väntan på försäljning. Nu ska det vara klart med försäljning av båda byggnaderna och det tycker jag är toppen. Det ska tydligen bli bostäder i båda byggnaderna. Känns jättekul! Plan B var ju rivning och det hade både kostat mycket pengar och varit väldigt tråkigt. Nu är det kreativa personer som i stället satsar på något nytt - det kan inte bli bättre.


Inget kommunstöd till museum- I dagens VLT kan vi läsa att kommunalrådet Catarina Pettersson (S) säger nej till kommunalt stöd till ett Tore Skogman museum pga det sparprogram som kommunen just nu genomför. Samtidigt öppnar hon upp frågan genom att säga " men kanske nämnderna kan hitta lösningar". Man kan inte anklaga kommunalrådet för att vara tydlig, men det är ju skönt att "anpassningsprogrammet" nu benäms med vad det är - ett sparprogram.


Ännu en skola mobbningsanmäld- Som Folkpartist och medlem av barn och bildningsnämnden satte jag i halsen redan vid den första anmälan/artikeln. Jag har inte hört ett ljud om detta på nämndens sammanträden. Var i och för sig inte med på decembersammanträdet men mig veterligen var det ingen punkt på dagordningen där heller.

Kritiken i kommentarerna till VLT artikeln är inte nådiga och jag kan inte annat än hålla med om att frågan behöver belysas. Precis som min partikollega i Västerås Roger Haddad skriver i sin blogg måste det råda nolltolerans mot mobbning.

Svenska Dagbladet skriver i en artikel att nästan alla skolors arbete mot mobbning får underkänt i en granskning av skolinspektionen. Det berör säkerligen även Hallstahammars skolor. Den här frågan lär bli högaktuell på nästa nämndsammanträde, var så säker.

Firande - Den här veckan har allt vad GI dieter heter flugit sin kos. I går fyllde sonen 4 år och idag är det jag själv som fyller... tja har slutat räkna. Tur att jag har mina morgonpromenader. Sonen är i alla fall överlycklig för sin skateboard från farmor och farfar- den har han i natt sovit med i sängen. Visst ser han ut som en äkta skateboard kille med både trendiga skor och ridhjälm (?!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...