måndag 8 februari 2010

Skolresultat

I går var det första kommunstyrelsesammanträdet för våren. Det känns riktigt roligt att det nu drar igång igen. Eftersom januarimötet blev inställt blev det dock ett långt möte. Det var många punkter att avhandla och det blev en hel del diskussioner.

Mest intressant tycker jag att det var att lyssna på rektorernas föredreagning kring betygsutfall och hur man arbetar med att förbättra skolresultaten. Ämnet är ju en följetong i vår kommun och förbättrade skolresultat, något som vi verkligen skulle behöva.

Jag måste i alla fall säga att jag tror vi är på rätt väg. Skolinspektionens besök häromåret skakade om rejält och det börjar ske förändringar som jag tror kan leda till förbättring. Men det finns mer att göra! Själv är jag ju lite otålig av mig och vill att det ska hända saker och det kan ju hända mer - vi kan bättre! Hallstahammar kan bättre!

En bok jag just nu läser heter "Den orättvisa skolan". Det är tre författare, från näringsliv, med ekonomibakgrund varav en är jornalist som granskat den Svenska skolan och sedan sammanställt sina iaktagelser, forskning och dargit slutsatser. Bla finns en 17-punktslista i slutet som sammanfattar "Så skapas en bättre skola".

En del av de här punkterna arbetar vi faktiskt med just nu i Hallstahammar, men långt ifrån alla!
Fösta punkten fick vi från Alliansens sida kämpa med att få in i målen för grundskolan "Alla elever ska klara grundskolan"! Kan tyckas banalt men det gäller att höja ribban och utgå från att alla faktiskt kan. Utifrån målet - "alla", ska man sedan ta fram mätbara delmål över hur resultaten ska förbättras. Det kan vi förbättra!

Punkt två handlar om obligatoriska tester i läsning och matematik, senast i årskurs två.
Tja, utvecklingspotential finns... men vi är inne på rätt väg.

Läs gärna artiklar om boken: SVT, SvD
och mina tidigare blogginlägg kring skolan. Dem hittar du i högerspalten längst ner sorterat på etiketter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...