måndag 9 augusti 2010

Björklund i fokus

Igår var det dags för Jan Björklunds traditionsenliga sommartal i Marstrand. Tyvärr var jag inte själv på plats (var dock där för en vecka sedan) men numera finns ju möjligheten att hänga med via webben vilket jag givetvis gjort och du också kan göra.

Största fokus i media fick Jan´s utspel om att föräldrar till bråkiga elever ska kunna tvingas sitta med i klassrummet. En mycket mindre fråga i min mening än att FP vill satsa på ett statligt riktat stöd för skolhälsovård. För eleverna i skolan tror jag att den senare satsningen har mycket större betydelse än den första. Och det är en satsning jag välkomnar. Det finns elever som mår dåligt och då är skolans kuratorer, sköterskor och psykologer viktiga personer som behöver finnas som stöd.

Föräldraransvaret är dock något som är viktigt och som inte slutar vid skolan. Föräldrar har alltid ansvar för sina barn och många gånger tror jag att föräldraransvaret måste förtydligas.

Men föräldrar behöver också stöd och därför har vi i FP med en punkt i vårt valmanifest om stöd till föräldrar som en del i vårt kommunala handlingsprogram. Föräldrarna har en stor betydelse för hur barn och unga mår. Därför vill Folkpartiet att det ska finnas stöd och utbildning för föräldrar sp ar de kan växa i sin föräldraroll.

Som förälder känner jag själv ofta ett behov av att prata med andra om hur de gör och för att få tips och råd. Jag har också varit med som ledare för en föräldrarutbildning genom ett sudieförbund och då blivit medveten om hur stort behovet är bland föräldrar och hur viktiga sådana här mötesplatser kan vara. Därför tycker jag att kommunen ska ha en aktiv roll i att i samverkan med andra organisationer se till att det finns stöd och mötesplatser/kurser för föräldrar i Hallstahammars kommun.

Här kan du se Jan Björklund:


LäLäs mer om talet i Marstrand i : Expressen, DN, SvD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...