torsdag 12 augusti 2010

Idag startar vardagen på allvar

Idag startar vardagen på allvar i min familj. Maken börjar jobba och barnen har fösta dagen på förskolan respektive fritids. Det är nämligen första dagen för min dotter på fritids. Hon börjar förskoleklass i höst, tänk vad tiden går fort.

Igår var vi på inskolningssamtal i förskoleklassens lokaler. Det var väldigt spännande för min sexåring och idag längtar hon efter att gå dit.

Jag själv fick frågan var jag hade för förväntningar på förskoleklassen. Inte helt lätt att bara svara som mamma.

Som politiker har jag höga förväntningar på förskoleklassens verksamhet. "Att leka sig in i skolans värld" står det på den folder jag fick med mig hem igår. Förskoleklassen är en förskola med skolinslag och en gradvis inskolning utan stress.
Det förväntar jag mig att man ska uppfylla.

Förskoleklassen ska väcka nyfikenhet och lust, utveckla lärandet och självförtroendet, lära eleverna (nytt ord) att ta hänsyn till varandra och skapa trygghet. Allt under lekfulla former med möjlighet till rörelse och eget utforskande.

Förskoleklassen är ett första steg in i skolans värld. Jag själv är för gammal för att själv ha gått i förskoleklass men snart lär jag få sätta mig in i dess verklighet på ett väldigt påtagligt sätt. Inte bara dottern är nervös - det är jag med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...