onsdag 25 augusti 2010

Inte skolans sak att avgöra om larm behövs

Igår seglade en historia om överfallslarm upp på en skola i Kolbäck. Precis som skolchefen, Lena Millberg säger i en intervju i Radio Västmanland håller jag med om att det inte är skolan sak att avgöra om larm behövs. Det är föräldrarnas sak att avgöra.

Det är dock olyckligt vilken koppling frågan fått- att det ska behövas överfallslarm för högstadieelever i Kolbäck. Jag kan förstå om man som ensam ute sent kan känna sig otrygg men att ha ett överfallslarm till sitt barn som går i sjuan känns för mig lite mer främmande, eller rättare sagt mycket mer främmande. Kolbäck är inget otryggt ställe att växa upp eller bo på och det tror jag flertalet av de som bor där håller med mig om. Visst finns det förbättringar att göra men att man ska behöva överfallslarm för att våga gå ut.... nej det håller jag inte med om och det är en mycket olycklig koppling.

Tycker dock att det är ett bra initiativ att skolan tagit hjälp av en förälder kring föreläsning om likabehandling och trygghet. Föräldrar engagemanget är viktigt och varför inte ta hjälp av dem om det finns expertkunskap där att hämta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...