torsdag 19 augusti 2010

Det går att förändra skolan till det bättre

Idag fick jag in min insändare i VLT angående skolan i Hallstahammar. Hur tycker du att framtiden i skolan i Hallstahammar ska se ut?

Skolstarten i Hallstahammar närmar sig. Men vad är det för skola våra barn möter?

Jag hade önskat att det var en skola med höga kunskapsresultat, fri från mobbning och där skolk var sällan förekommande, men tyvärr är det inte riktigt så det ser ut.

När skolresultaten för våren summerades slutade var fjärde elev skolan utan behörighet till gymnasiet, mobbningsanmälningarna till Skol-verket har ökat markant och Hallstahammar skolkar mest i länet.

Men dagens verklighet går att förändra. Det är jag övertygad om. Med tydlig och tidig uppföljning, stöd till elever med särskilda behov och höga förväntningar går det att vända den negativa utvecklingen.

Den 19 september är det val och din röst är viktig för framtiden i skolan.


4 kommentarer:

  1. Hej Anna!
    Nu måste jag faktiskt kommentera dina och dina partikamraters åsikter om skolan. Ni är faktiskt helt ute och cyklar. Det ni har rätt i är att vi inom skolan kan göra det bättre. Så är det. Men så bra lärare som vi har det nu år 2010 har vi aldrig haft i Sverige. Skulle du plocka in lärare från tidigare generationer så skulle de inte klara sig fram till lunchrasten. Det är samhället som har förändrats glöm aldrig det.Vi måste jobba med attityder i samhället. Barn gör som vi vuxna gör, föräldrar, grannar och tv-personligheter.Ni skyller på skolan och vill genom tidigare betyg, hårdare krav och elitskolor se till att våra svenska barn skärper till sig. Fy skäms Fp. Tror du Anna verkligen på detta? Vi måste få med ALLA på tåget, inte bara de som klarar av det.Vill du ha elitskolor, typ kunskaps skolan. Där man till slut när alla som inte fixar att ta eget ansvar, hoppar av och börjar på sin gamla kommunala skola igen. Eliten blir kvar och skolan visa upp toppbra resultat och slå sig för bröstet.Alla barn ska ha rätt till en likvärdig utbildning. Det är en mänsklig rättighet. Du måste vara otroligt flexibel och nå även de som inte vill vara i skolan och du får absolut inte dit dem genom att ge dem betyg, eller försöka få dem att känna sig hotade på något vis, för så blir det. Vi inom skolan gör redan allt som ni vill att vi ska göra fast redan nu på ett mycket bättre sätt. Vi vänder ut och in på kursplanerna och ger våra barn så rättvisa skriftliga omdömen som vi kan. Det är inte detta som är problemet. Jo, kanske, vi skulle nog behöva lägga mindre tid på just skrivandet och ut o in vändandet på kursplanerna. Istället skulle vi få ägna oss mer åt den enskilde eleven socialt sätt. Hur mår våra elever egentligen? Hur mår deras familjer? Det måste vi få mer insikt i, framförallt på högstadiet. Det är då vi kommer att nå deras intresse för skolan inte genom att piska dem med tidiga betyg och ett elit tänkande som skapar ännu större kyftor i samhället.
    Mats Larsson Petters kusin

    SvaraRadera
  2. Hej Mats
    Trevligt att du vill kommentera min debattinsändare. Det är ganska mycket olika delar du tar upp men jag ska försöka att svara på det mesta.

    Vad det gäller förändringen av skolan i Hallstahammar så tror jag att vi är ganska överrens du och jag. Du skriver alla ska med (S paroll i förra valet) och jag säger att kunskapsresultaten ska öka. Det är precis här vi i Hallsta har det största problemet. Kunskapsresultaten sjunker! Vi hade skolinspektionen på besök häromåret - som du ju vet och kritiken var slående. Ingen spaning ingen aning - var en sak de angav angående vår "koll på läget" inom skolan. I Hallstahammar satser vi mer pengar/elev än i många andra kommuner. Trots det presterar våra elever allt sämre. För att motverka detta gör vi olika insatser men tyvärr vet vi allt för lite om vad insatserna ger för resultat. Betyg är ett sätt att följa upp resultaten, nationella prov en annan. Läs gärna boken "Den orättvisa skolan" en bok som jag varmt rekommenderar och som studerat skolor som lyckas och inte lyckas och som hittat nycklar till förändring.

    Vi satsar stora resurser på en väl utbyggd skolhälsovård - trots det mår våra elever sämre än i många andra kommuner - Varför?
    Jag får inga bra svar på dessa frågor som politiker och det är alltså här jag till största del vill förändra vårt politiska arbete kring skolan. Vi måste veta var vi ska satsa pengar och vad det ger för resultat. Det duger inte att var fjärde elev går ut grundskolan utan behörighet till gymnasiet! Det håller du säkerligen med mig om!
    Vad det gäller skolk och mobbning - som jag också tar upp så har vi också en bristande politisk uppföljning.

    Jag vill ha 100% godkända elever i alla ämnen i grundskolan. Som politiker är det mitt mål och jag vet att det går. Kan man klara det i Essunga (läs nästa bloggpost) så kan man i Hallstahammar.Och för att klara det behöver vi alla sträva åt samma håll politiker, rektorer, lärare, elever och föräldrar.

    Vad det gäller lärarkompetensen som du tar upp så kan jag bara hålla med. Vi har fantastiska lärare idag (dig inberäknat). Det jag däremot vill utveckla är rektors pedagogiska roll och det pedagogiska samtalet. Jag vill också ge er som lärare möjlighet till fortbildning och inspiration för att ni ska orka fortsätta inspirera elever till stordåd.

    Vad det gäller familjers situationer och föräldrar så är de otroligt viktiga. FP i Hallsta vill därför satsa bla på föräldrarutbildning (läs mer i valmanifetstet på www.folkpartiet.se/hallstahammar)

    Vad det gäller elitklasser i skolan så är det något jag stöttar och tycker är bra på vissa platser i landet och för att motivera de elever som är otroligt studiemotiverade och inte får de utmaningar de behöver i den ordinarie skolverksamheten. Men det är inte på elitklasser jag i första hand vill satsa krutet i Hallstahammar.. Det är i stället på att öka kunskapsresultaten i vår befintliga grund och gymnasieskola.

    Det där med fy skäms tänker jag inte kommentera - det får stå för dig!
    MVH//Anna Lundberg (gift med Petter din kusin)

    SvaraRadera
  3. Hej igen Anna!
    Klart att jag ska kommentera ditt nya inlägg. Men vi tycker ju faktiskt väldigt olika om hur skolan ska bli bättre, så vi ska nog inte ha en tennismatch här.
    Det är skönt att ni inte vill lägga krutet på elitklasser i Hallstahammar. Det ska man inte göra överhuvudtaget inom grundskolan i Sverige. Finns det ungdomar på gymnasienivå som vill satsa extra så kanske det skulle kunna vara motiverat där. När de har ett eget val. Annars ska skolan vara likvärdig och alla ska ha lika mycket av kakan. Du har inte sagt vad du tycker om kunskapsskolan. En slags elitskola som kan plocka ut de bästa eleverna efter att de andra har misslyckats och gått tillbaks igen. En bra affärside, eller...100% godkända elever, självklart vill vi alla det. Men som sagt inte genom hårdare nypor och tidigare betyg. Mer tid däremot till den enskilde eleven och satsa pengar på färre elever i klasserna. Så du hinner få den viktiga relationen till eleven som faktiskt är det viktigaste i samspelet lärare/elev. Men i ert förslag att sätta betyg från väldig tidig ålder(Det låter ju helt tokigt att sätta betyg på barns mognad)så måste ni utbilda en hel låg och mellanstadie generation i att sätta rättvisa betyg. De som redan är experter på att skriva omdömen. Gör något bättre för de pengarna. Varför elverna inte klarar sig till gymnasiet, att IV-programet är det största är ju fruktansvärt.Du ska vara godkänd i ma, sv och engelska detta år. En liten miss i något av dessa kärnämnen gör att du misslyckas. Då kan man lika gärna strunta i resten också. Inte så smart upplägg...När vi gick i skolan kunde flera ha en tvåa i något ämne, det gick ändå. Man behövde inte sluta bry sig. Nästa år ska du vara godkänd i ännu fler ämnen. Tror du det blir bättre? Tror du att det blir bättre att dra åt tumskruvarna och pressa dessa elever ännu hårdare? Vi måste faktiskt tänka tvärs om Anna! Titta på de elever som klarar sig bra i skolan. Vilka är de? Vilka är de som misslyckas? Hur har dessa elever de socialt? Tänk efter om dessa elever kommer att höja sina resultat om de får ännu hårdare bedömningar och ännu tidigare betyg. Never! Klart att vi kan förändra. Ge oss mer tid till den enskilde eleven och mindre pappersarbete. Mer tid till det pedagogiska samtalet som du faktiskt nämner. Ge oss lärare tid att arbeta med eleverna och tid till att diskutera pedagogiska frågor. Då får Sverige den bästa skolan, som vi alla vill ha.
    Sedan sa jag fy skäms till Fp för att de faktiskt medverkar till att öka klyftorna i samhället med sin politik och det står jag för.
    Mvh Mats

    SvaraRadera
  4. Mats - Det viktigaste framöver är att vända den negativa trend som idag finns i Hallstahammar och det måste vi göra tillsammans politiker, lärare, rektorer, elever och föräldrar.

    Vi kan ha olika vägar dit. Jag tror på att ställa krav och att ha höga förväntningar är att bry sig.

    När Alliansen får majoritet i Hallstahammar kan jag lova dig att jag ska göra allt jag kan för att dra mitt strå till stacken.

    IV ska vara det minsta programmet på gymnasiet i framtiden!

    Målet är detsamma - vägen dit är olika. Om 28 dagar vet vi vilken väg Hallstahammar och Sverige kommer att ta i framtiden.
    Det blir ett spännande val!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...