lördag 21 augusti 2010

Skolan ska ge utmaningar till alla

Jan Björklund har lanserat ett förslag kring försök med spetsutbildning på högstadiet.

Redan i dag kan elever med fallenhet för idrott och musik gå i särskilda klasser. Här i Hallstahammar har vi tex Riksidrottsgymnasium för Ridsport på gymnasienivå - förlagt till Kantzowska och Strömsholm. Samtidigt som vi i Sverige har specialinriktningar för ex begåvade idrottare på såväl högstadie- som gymnnasienivå har det ansetts fult att låta elever med begåvning för matematik eller naturorientering lära sig mer än andra.

Jag gillar tanken på en spetsutbildning på högstadienivå. Jag var själv en av de elever som i skolan valde extra NO på elevens val i stället för mer lätta kurser och som tyckte att matte och NO ämnena i högstadiet kanske inte riktigt gav mig de utmaningar jag behövde just då.

Jag vill dock påpeka - inte minst med tanke på reaktionerna på mitt tidigare inlägg kring skolan att det här med spetsutbildning inte förtar den satsning som Folkpartiet står för gällande stöd till svaga elever och att alla barn som går i skolan ska ha en bra grundutbildning med höga kunskapsresultat.

Det här är en satsning för de med extra talang precis som vi många gånger satser på talangerna inom ex idrotten. Skolan ska erbjuda utmaningar för alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...