fredag 9 oktober 2009

Skolresultaten i Hallstahammar

I Hallstahammar går var fjärde elev ur grundskolan utan fullständiga grundskolebetyg. Ett monumentalt misslyckande för den röda majoritetens (S och V) skolpolitik i Hallstahammar.

Skolinspektionen var på besök i kommunen i slutet av förra året fick den politiska styrningen i barn- och bildningsnämnden, svidande kritik framför allt för brister i den systematiska uppföljningen inom grundskolan. Länk inspektionsrapporten

Inspektionen liknade styrningen vid att man "satt fingret i luften och trott" mer än följt upp och prioriterat insatser för att förbättra skolresultaten. Socialdemokraternas och vänsterpartiets låt-gå-politik har alltså inte varit speciellt framgångsrik.

För mig som idag sitter i opposition i barn och bildningsnämnden är inspektinsrapporten ett ypperligt verktyg att hitta argument och fakta i som jag nu kan kan vila mina yrkanden i nämnden på. Ljuv musik för oss som suttit i oppositionen och stångat våra huvuden i väggen för att få till en föränding.

Sent skall också syndaren vakna. Efter inspektionen har äntligen majoriteten (S och V) vaknat till och ger nu direktiv om förändringar. Men det sitter fortfarande hårt inne. V som är mot allt vad läxor, betyg och upföljning heter och S som ogillar att styra har det nu inte lätt att genomföra det inspektionen sagt att man måste ta tag i.

Jag jublar! Nu äntligen hänser det något och jag har fått argumenten och de kommer jag att använda mig av, var så säker, allt med syfte att öka tempot mot förbättrade skolresultat i Hallstahammars grundskolor. Vi är nu tack vare inspektionen inne på rätt väg men det går fortfarande för sakta. Vi måste höja tempot och samla krafterna ännu mer och jag är övertygad om att Alliansens representanter är de som kan få det gjort.

Jag är i alla fall beredd! Det duger inte att var fjärde elev går ur grundskolan utan fullständiga betyg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...