lördag 3 oktober 2009

Barnomsorgspeng

I tisdags hade vi barn- och bildningsnämnds möte där jag själv är ledamot. Under mötet fick vi en presentation av barnomsorgspengen som införts från den 1 juli i år. Jag har tidigare skickat en insändare på ämnet och välkomnar givetvis den nya möjligheten till alternativa barnomsorgsmöjligheter, vilket jag inte tror att majoriteten i Hallstahammar gör med samma entusiasm.



I presentationen framgick tydligt att majoriteten (S och V) inte satt sig in i vad barnomsorgspengen innebär. De har heller inte tagit ställning till hur den nya möjligheten ska marknadsföras i Hallstahammar. För mycket är tydligen oklart ännu. Konstigt - Västerås marknadsförde barnomsorgspengen redan i augusti via sin hemsida. Jag undrar varför man var så snabb där och så långsam här...

Fast det förståss den kommunala hemsidan i Hallstahammar är ju ingen höjdare så att lägga ut någon information där är väl att slösa med resurser.



Jag hoppas i alla fall att föräldrar i Hallstahammar får upp ögonen för den nya möjligheten och skapar egna alternativ till barnomsorg som passar just dem. Kanske en och annan pedagog också nappar på möjligheten att starta eget inom området och därmed också ökar nyföretagandet i kommunen.



Mina egna busfrön går på Strömsholms Förskola, driven av Hallstahammars kommun och det enda alternativet i närområdet. Där trivs de utmärkt men jag skulle gärna se fler alternativ även på vår lilla ort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...