tisdag 27 oktober 2009

Fullmäktige i går - nämnd idag

Det blev ett långt fullmäktige i går. Det var många viktiga frågor att avhandla och många som ville säga sitt från talarstolen. RS Strömsholms presentation var mycket proffsig och bra och jag hoppas att det var fler än jag som imponerades. Ridskolan omsätter 50 miljoner om året, sysselsätter 42 årsarbetare, 500 kursdeltagare, har stallplatser för 275 hästar och klassas som miljöfarlig verksamhet. En tillgång för Hallstahammars kommun!

Nu handlade ju fullmäktige om mer än så, givetvis.
Det kommunala delårsbokslutet var uppe på agendan. Här var jag uppe och tränade i talarstolen angående både det ekonomiska resultatet och tekniska nämndens verksamhets berättelse. Det ser skakigt ut för den kommunala ekonomin framöver. Många oklarheter och finansiella poster fick påpekanden av resvisioerna och jag känner mig precis som dem lite fundersam över dem. Klart är i alla fall att de ekonomiska målen för mandatperioden -de kommer inte att nås.

Vad det gäller tekniska nämndens verksamhet ställde jag ett par frågor angående nämndens utvecklingsarbete. Tyvärr fick jag inte många svar. Revisionsrapporten som genomfördes på nämndens verksamhet verkar vara undanstoppad i en byrålåda. Jag lovar att påminna om den om och om igen för att den inte ska glömmas bort. Rapporten pekade på många utvecklingsområden som jag tycker bör genomföras och som jag tänker fortsätta driva på i valarbetet 2010.

Nu ska jag ladad om inför dagens barn- och bildningsnämnd som bland annat handlar om bidrag till vuxenföreningar. Mer om det kommer i morgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...