onsdag 7 oktober 2009

Avlopp - inte bara en skitsak

Det fantastiska med politiken är att man hela tiden lär sig nya saker! Häromdagen var ämnet "Avlopp". Vad vet jag om avlopp? Jag är 35 år, småbarnsmamma boende i egen villa och det jag kan om avlopp kan snabbt sammanfattas med: -Jag hoppas att någon annan kan och vet mer än mig! Det är lite som med bilen, jag förutsätter bara att det ska fungera och om det går sönder vill jag ha snabb, kunnig hjälp.
Nu har jag dock lärt mig lite mer om Hallstahammar kommuns avlopps- och vattennät samt de reningsverk och punpstationen som behövs för att vi kommuninnevånare ska få vatten av bra kvalité när vi vrider på kranen och att samma vatten ska tas omhand när vi spolar ut det i avloppet.
Det jag just nu förundras över är hur dåligt underhållet detta nät av ledningar är i just vår kommun. Flera ledningar är från -40 talet och man har länge varit medveten om brister i systemet men inte prioriterat underhållet.
Nu är det dags och givetvis kommer det att kosta... mycket....
Det känns ju kul att som kommunpolitiker gräva ner pengar i avlopp och reningsverk i stället för att satsa på barn, ungdomar och äldre, eller hur?!. Och det är väl det som varit problemet under de år som varit. Majoriteten har eftersatt underhållet, skrivit av värdet för lite och nu får vi ta smällen för det. Vad är det nästa gång som ska rivas, är eftersatt eller aktut?
Sist var det saneringsprogrammet i Hallstahem, det kostade närmare 47miljoner av våra skattepengar, nu är det avloppssystemet och det mina vänner kommer kosta mycket mer än så. Visst är det underbart! Det är dags för förändringar i Hallstahammar!

2 kommentarer:

  1. Jag förstår detta skit-dilemma! ;) Man vill ju som sagt satsa på det som syns och där det är som roligast...men hur bra blir något allas utan fungerande avlopp?

    SvaraRadera
  2. Helt rätt Hanna. Det hör liksom till det självklara att det ska fungera.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...