torsdag 1 oktober 2009

Frukostmöte med företagare


I morse var jag på Frukostmöte anordnat av Företagarna i Hallstahammar. Ett bra initiativ som jag försöker vara med på så ofta jag kan. Idag handlade mötet om statistik kring företagande i Hallstahammar framfört av Kent Sjöström, presentation av deltagare, arbetsförmedlingen och av de lokaler vi vistades i - Företagarrum.
Statistiken kring företagandet i Hallstahammar är ingen lysande läsning. SCB har en hel del statistik att tillgå liksom Svenskt Näringsliv. Glädjande nog klättrade vi på senaste företagarrankingen (plats 171) men vi har en lång väg kvar till en topplacering.

Håkan Freij ordförande i företagarna och Hallstahammar promotion ledde mötet på ett utmärkt sätt och det gäller att hela tiden vara vaken. Rätt var det är får man en fråga och det fick givetvis jag också.

Jag fick på mötet debattera mot kommunalrådet Catharina Pettersson (S) i frågan - Hur får vi fler företagare i Hallstahammar? Eftersom vi skiljer oss en hel del från S i politiken kring detta är det ju ett tacksamt ämne att angripa.

Fler företagare i Hallstahammar får vi framför allt genom komunurrensutsättning av verksamheter och ökad upphandling. Vi måste också göra det möjligt för små företag att lämna anbud när kommunen vill upphandla.

I övrigt lyssnade jag på intressanta diskussioner i minglet efteråt om bland annat Kantzowska gymnasiet och praktikplatser för elever i skolan. Jag tror det finns mycket att utveckla och jag är övertygad om att nya grepp och idéer behövs kring företagande i Hallstahammar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...