måndag 5 oktober 2009

Internt valarbete

Just nu handlar det politiska livet mycket om internt arbete kring det stundande valet. Mycket tid går åt till att arbeta fram listor för kommunal-, landstings- och riksdagsvalen 2010 samt att börja planera inför valrörelsen. Det är spännande att för första gången vara lite mer "med i matchen" och se och lära hur det går till. Förra gången var jag helt ny och var inte speciellt aktiv i valrörelsen. Det ska bli kul att 2010 satsa mer och sedan utvärdera resultatet. Än så länge är jag i alla fall fascinerad över hur mycket arbete, engagemang, tid och kraft som läggs ner av alla fantastiska människor.

Själv har jag blivit nominerad till riksdagsvalet för Folkpartiet i Västmanland och har just skickat in en motivering till varför man ska rösta på just mig i det interna provvalet som startar inom kort. Jättespännande! Det ska bli intressant och lärorikt att vara med både där och i kommunalvalet i Hallstahammar där jag tror och hoppas att vi kan få till ett majoritetsskifte 2010.
På kommunsidan kan man som medlem i Folkpartiet just nu nominera personer till kommunalvalslistan och den 8 okt kommer vi (FP i Hallstahammar) att fastställa regler för den kommunala valprocessen. Tydliga riktlinjer, en noggrann tidsplan och etiska riktlinjer står då på dagordningen. Sedan är det dags att börja planera valkampanjen... då blir det mer externt arbete och konkret handling - Härligt!

Generalrepetition inför valet hade vi tillsammans i Alliansen exakt ett år innan dagen D. Alliansdagen på torget blev en succé som jag hoppas kommer att upprepas flera gånger både före och efter dagen D, den 19 sept 2010. Här intill ser du taggade kommunpolitiker från Allianspartierna i Hallstahammar. Själv är jag nummer tre från vänster. Du kan också lyssna på oss och vad vi vill via P4 Västmanland som gjorde flera inslag från alliansdagen. Nå´t klokt sa jag faktiskt i intervjuven.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...