måndag 5 oktober 2009

Att hinna med!

Jag får ofta frågan -Hur hinner du med allt? och sedan följd kommentaren - Akta dig så du inte bränner ut dig.


Många har uppfattningen att jag bara för att jag gör och hinner mycket så är jag också stressad. Visst kan jag vara stressad ibland men inte som Stressdoktorn från Örebro pratade om på Tv 4 Nyhetsmorgon i går morse, då och där om stressade barn och ungdomar men även om stressade föräldrar. Visst, jag precis som alla andra har bättre och sämre dagar. Och givetvis känner jag igen mig i beskrivningen av "stressad småbarnsmamma mitt i karriären" ibland men det är inte så ofta jag hamnar i den där fällan. Eller jag försöker i alla fall vara medveten om fällan och undvika den.

Det gäller att lära känna sig själv och att fokucera på det positiva. Vad trivs jag med och vad får mig att må bra? Hur får jag balans i livet för att orka göra det jag vill och brinner för?

För mig handlar det om morgonpromenader, struktur och att ha koll på läget.

Jag mår bra av att ha många bollar i luften, träffa människor, utvecklas och att engagera mig.
Jag behöver brinna för att må bra men jag behöver också balans och lugn och ro. För mig funkar det också bra att påminna mig själv om att fokucera på det positiva och det roliga i livet och inte minst i politiken. Jag kan inte nog rekommendera Susanne Petterssons nya bok "Ta fram kraften inom dig!"- som jag skrev om i ett tidigare inlägg. Den är perfekt att ha som kvällslektyr för att fokucera rätt och hitta kraften.

Som tur är har jag också en klok man som ibland bromsar min framfart och två barn som ser till att hålla mig kvar i verkligheten. Jag har också fantastiska svärföräldrar och föräldrar som avlastar som barnvakt åt barnbarnen både nu och då och vi anlitar hushållsnära tjänster för städning hemma varannan vecka. Det gör att jag hinner med och kan brinna! Hur gör du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...