fredag 23 oktober 2009

Resultat i skolan

Jag återkommer till skolresultaten i Hallstahammar. De behöver förbättras avsevärt och för att lyckas med det måste skolan med lärare och rektorer, föräldrar och politiker fokucera. I alla frågor som rör skolan måste vi ställa oss frågan - Förbättar det här skolresultaten i Hallstahammar?

Häromdagen hade jag en diskussion om insatser i grundkolan med en förälder.

Föräldern hade haft utvecklingssamtal kring barnets skolgång och fått indikationer på att målen i några ämnen inte skulle nås.

I min värld ska det vara så att om en elev inte når uppsatta mål inom ett ämne ska den ges lämpligt stöd för att förbättra sina resultat. Ju tidigare i skolgången som stöden sätts in desto bättre. Sedan måsta insatserna följas upp för att utvärdera effekten. Har inte en insats effekt måste den ju justeras så att resultaten förbättras.

Som Folkpartist har jag drivit frågan som läsa-skriva-räkna garanti där man garanterar insatser om elever inte förväntas nå målen inom skolan.

Nu har jag fått ett kvitto på att jag måste fortsätta driva frågan. Grundskolan i Hallstahammar sätter fortfarande idag inte in tillräckligt stöd för att våra elever ska klara målen.
Jag vet att många förskolelärare och lärare redan på förskolan och i förskoleklass kan säga vilka elever som kommer få det svårt att nå målen i ex åk 6. Varför sätts då inte resurserna in tidigt? Att börja lära elever räkna och läsa i åk 7 är för sent. Om vi inte tar tag i de här problemen de första åren i skolan, när ska vi då göra det? Och vems är ansvaret? Jag lovar att peka med hela handen! Bättre skolresultat i Hallstahammars skolor är prioriterat! Det kan du se som ett vallöfte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...