tisdag 13 oktober 2009

Att vara fritidspolitiker

Jag funderar ibland på charmen med att vara fritidspolitiker. För visst finns det en charm, eller?
Ja man kan ju fundera efter att ha sett Kalla faktas granskning av riksdagens ledamöter. Vem vill utsätta sig för det och varför?
Jag har också haft diskussioner med jornalister som uttryckt frågan - Hur kan man utsätta sig för den granskning som sker av politiker, oavsett nivå och det frivilligt på sin fritid.

Ja man kan ju undra... Hur är det att vara fritidspolitiker?

Att vara fritidspolitiker innebär att man på sin fritid engagerar sig och lägger ner ideellt arbete för den politik man tror på. Det är precis som att vara engagerad i fotbolls-, ridklubben eller pensionärsföreningen bara det att här handlar det om politik. För min del Folkpartiets politik.

Många tror att politiker har bra betalt och de har ju - vissa... Att vara fritidspolitiker innebär att man har ett litet arvode för nämndsammanträden och fullmäktigemöten, resten av arbetet sker på fritiden och ger alltså ingen ersättning. För mig innebär det i praktiken 3 sammanträden i månaden som jag får ersättning för. Men det är ju inte för att få betalt jag engagerat mig! Det är en bonus som gör det möjligt.

För att ni ska få ett litet hum om vad det innebär att vara fritidspolitiker så kommer här en liten sammanfattning: Varje sammanträde innebär mellan 1 och 4 timmar (om det inte är budget- eller årsredovisning för då är det heldag) sedan tillkommer förberedelsetiden. Den här veckan skulle jag läsa in mig på ca 500 sidor text innan kommunstyrelsesammanträdet. Den här gången tog min förberedelse för det sammanträdet ca 3 timmar och det är nog ganska normalt för mig/sammanträde. Utöver det så bloggar jag, skriver nyhetsbrev, för protokoll, skriver detabbinsändare, går på sammanträden i partiföreningen, kampanjar, tar reda på fakta, pratar med folk, är med på företagarträffar osv osv. På bilden här intill kampanjar jag tillsammans med FP´s riksdagsledamot Agneta BerlinerAlliansdagen i Hallstahammar.

En kompis frågade mig en dag hur mycket tid jag lägger ner på politiken/vecka och helt sanningsenligt så har jag inte riktigt vågat räkna efter. Jag tror att jag en normal höst vecka (som den här) lägger ner ett 30 tal timmar.

Varför? Kan man undra. Varför engagera sig så många timmar/vecka.
Och jag kan bara svara - för det är så himla kul!
Jag lär min nya saker varje dag, jag får påverka och jag får möjlighet att föra fram vad människor runt mig tycker och tänker i olika frågor och jag får arbeta för den politik jag själv tror på.
Det jag själv ibland kan fundera över är -Varför jag inte kom på det här med politik tidigare? Tack Sigge för att du fick mig engagerad i Folkpartiet! Det har gett mig så otroligt mycket och jag hoppas att jag med mitt politiska arbete kan göra skillnad.

2 kommentarer:

  1. Att engagera sig politiskt är roligt, lärorikt, socialt, utvecklande, spännande!

    SvaraRadera
  2. Visst är det! Och tänk vad många trevliga männsikor man lär känna ;-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...