torsdag 22 oktober 2009

Sverigedemokraterna

Många debatter i dessa dagar handlar om Sverigedemokraterna och hur man ska hantera dem. Vi har Sverigedemokrater i Hallstahammars kommunfullmäktige. Från början var de två, sedan en men han är väldigt sällan med i fullmäktige. Jag tror att han varit med på ett par kommunfullmäktigemöten sedan valet men det är inte många.
För oss i Folkpartiet och för mig personligen är det inte aktuellt att samarbeta med Sveriedemokraterna. Jag sympatsiserar inte med deras syn på invandrarpolitiken och heller inte med deras syn på det svenska samhället.

I och med den ledarutbildning jag gick genom Folkpartiet fick jag möjlighet att sätta mig in i olika politiska frågor, bland annat vad Sverigedemokraterna står för. Jag är säker på att vi behöver bemöta Sverigedemokraterna, debattera mot dem men aldrig att jag kommer att samarbeta med dem. De står allt för långt ifrån mina egna värderingar och den politik som Folkpartiet driver.
Jan Björklund, partiledare för FP gjorde i P4 Västmanlands nyhetssändning kl 07:00 ett uttalande om SD på regeringsnivå där han talade om att om SD får en vågmästarroll kommer Alliansen att söka samarbete med MP för att få en stabil och långsiktig möjlighet att driva sin politik.
Jag kan också tänka mig ett samarbete med MP på kommunal nivå. Vi har redan idag lagt gemensamma motioner, förslag och vi står på kommunal nivå ganska nära varandra i olika politiska frågor. Men att samarbeta med SD är inte aktuellt.

Läs gärna Roger Haddads inlägg om "Partierna ska ta debatten med SD inte media".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...