måndag 31 maj 2010

Kommunal budget och fullmäktige

Den här veckan blir det mycket politik. Idag har vi kommunfullmäktige, på tisdag ska vi slipa Alliansbudgeten och i helgen kampanjar Alliansen på Strömsholmstävlingarna.

På dagens fullmäktige ska bla förskolan och en motion om allmänpolitisk debatt behandlas. Kom och lyssna på oss i Knytpunkten på Strömsholm.

Vad det gäller förskolan så har jag ju gjort min syn väldigt tydlig. Nu handlar det dock om en liten del i förskolefrågan - att anställa mer personal och tillföra pengar inför hösten och den frågan i sig är väl inte så jätte kontroversiell Hur vi vill utveckla förskolan som helhet i höst och kommande år, det är desto mer intressant. Den fråga kommer i och med budgetdebatten innan sommaren och den är riktigt riktigt intressant.

Budgeten är något jag just nu ägnar min lediga tid åt och som vi alltså på tisdag i Alliansen ska titta mer på. Det som är väldigt glädjande är att kommunens skatteintäkter ökar rejält inför 2011 - 20Mkr för att vara lite mer konkret. Utöver den ökningen så har den kommunala fastighetsavgiften tillkommit och den ger också 20Mkr extra. Vi har med andra ord 40Mkr mer att fördela än vad vi hade när vi la ramarna i november förra året.

De pengarna ska vi fördela klokt, bland annat på förskolan och dess utbyggnad. Exakt hur Alliansens fördelning kommer att bli får ni givetvis veta så snart vi är klara.

För att återgå till dagen idag så ska också en motion om allmänpolitisk debatt i kommunfullmäktige behandlas. Jag ser fram mot en intensiv debatt där ideologiska skillnader tydligt kommer att visas. Jag är för öppenhet och gillar idén att vitalisera fullmäktige. Motionen vill jag med andra ord tillstyrka. Det blir en spännande debatt i kväll... Missa inte den!

111 dagar kvar! Vi närmar oss...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...