torsdag 6 maj 2010

Intressanta möten - stora barngrupper i förskolan

Igår hade jag två väldigt intressanta möten.

Möte nummer två igår (fast jag tror jag hade 4 möten totalt men resten handlade bara om jobbet) var föräldrarrådsmöte på Strömsholm.

Ännu en gång fick jag en flaschback om varför jag över huvud taget började med politik. Då, för lite drygt fyra år sedan hade vi stora barngrupper i förskolan. Nu är vi tillbaka igen. Det som är bra är att det nu är nya föräldrar som tragit vid och engagerat sig i frågan. Och jag kan vara den som inom politiken driver på och hjälper till.

Frågan om stora barngrupper var uppe på nämnden i förra veckan. Nu är protokollet justerat och finns att läsa för alla som vill.

Majoritetsns lösning på problemet är att anställa fler förskolelärare och förtäta barngrupperna ytterligare. Dock med tillägget "att ge förvaltningen i uppdrag att undersöka möjligheten till andra alternativ än förtätning av barngrupperna genom exempelvis fler enheter/avdelningar eller externa aktörer. "

Jag själv hade ett eget yrkande som var lite mer tillspetsat och reserverade mig med anledning av detta mot majoritetens något "mjukare" förslag.

Vad innebär beslutet i praktiken? Ja vad det gäller Strömsholm fick vi igår besked att det blir ytterligare en förskolelärare anställd i huset men hur barngrupperna ska organiseras är fortfarande oklart. Besked ska lämnas innan sommaren. Blir det ytterligare förtätning eller uppdelning på fler avdelningar får vi se. Föräldarrådet var i alla fall tydliga i sina åsikter. Mindre barngrupper och helst en femårsgruppp är vad man vill ha!

Känns skönt att ha drivit just det i nämnden. Alternativet är ju att det etableras en ny förskola, varför inte ett privat alternativ. Ni som är sugna - snälla sätt igång! Det finns ett tryck för fler alternativ!

Mitt andra möte som var det första var en träff med Fredrik som arbetar med idrottspolitiska frågor på Riksidrottsförbundet (RF). Styrelsen för RF hade möte på Strömsholm så det blev en intressant pratstund om idrottspolitik och vad som händer i skatte/momsfrågan och med idrottslyftet.

RF satsar hårt inför Almedalsveckan i sommar och kommer där att ha en "idrottens dag" samt olika seminarier. Jag blev väldigt sugen på att åka dit, men tyvärr får jag nog stå över Almedalen i år. Hoppas att riktigt många bloggare åker dit och rapporterar så kan jag följa med via nätet i stället. Nästa år kanske....

Två intressanta möten på en helt vanlig onsdag. Jag undrar vad som kommer att hända idag - det är ju redan torsdag och ikväll ska Folkpartiet fila på valmanifestet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...