torsdag 27 maj 2010

Förskolan het!

Det röda styret vill skeppa in 27Mkr extra i förskolan de kommande åren. Om vi analyserar siffran - vad får vi fram då?

Jo - 5Mkr/år ska satsas på personal, närmare bestämt 12 förskolelärare som ska anställas redan i höst. Ärendet ska behandlas på måndagens kommunfullmäktige. Redan i höst kostar den här delen 2,7Mkr extra så totalt på tre och ett halvt år blir det 17,7Mkr.

Kvar finns alltså lite drygt 9Mkr. I de rödas förslag ska dessa 9Mkr användas till att bygga ut Jan Pers Backe med två avdelningar. Kostnad för nybyggnation 6,5Mkr och sedan ska hyran betalas för samma lokaler. Kostnad?

De 9Mkr som fanns kvar borde då vara slut och då har man fortfarande inte löst problematiken i Kolbäck och Strömsholm där det också är stora barngrupper. Man kan givetvis plocka ur själva investeringen utanför förskolesatsningen men pengarna ska fortfarande betalas och det är skattemedel som används till det också. Tro inget annat.

Jag vill tillsammans med den övriga Alliansen använda pengarna på annat sätt. Att i dagsläget bygga in oss i nya lokaler när vi inom ett par års tid kommer att ha 10 000kvm tomma lokaler i kommunal regi känns för mig väldigt främmande. Jag vill att pengarna ska stasas där de behös på att skapa nya förskoleplatser och fler avdelningar. Inte på att bygga hus när vi inte måste.

Att offensivt marknadsföra oss för andra alternativ inom barnomsorgen är för mig också otroligt viktigt och här har väl inte direkt majoriteten rosat marknaden. Man säger sig vara positiv till alternativ men man gör inget för att marknadsföra möjligheten.

Bara för att ingen hört av sig till kommunen för att anmäla intresse kring att starta alternativa verksamheter så innebär inte det att någon inte är intresserad. Jag har haft tre olika intressenter som hört av sig till mig. Två av dessa har väldigt intressanta idéer och skulle säkerligen kunna starta verksamhet av olika slag redan i höst. Jag pappar nu dem för fullt och försöker marknadsföra möjligheten så mycket jag kan,.

Ibland händer inget på de möten vi har men sedan helst plötsligt händer massor. I tisdags hade vi nämnd och då informerades det om majoritetens planer men inga beslut fattades utan frågan noterades som en anmälan och man ville ligga lite lågt inför nästa sammanträde. Nu två dagar senare har man slagit på stora trumman. Härligt!

Läs gärna mer i dagens VLT men tyvärr inte i nätbilagan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...