måndag 3 maj 2010

Gårdagens Agenda

Igår tittade jag faktiskt på TV på TV´n. Ja, det händer faktiskt inte så ofta längre. På vår TV är det mest "Bolibompa" eller "Händige Manny" som är på men i går kväll tjoade maken till att det var intressanta ämnen på tvåan och då kunde jag ju inte låta bli.

Det var debatt mellan Borg och Östros, Brittiska valet och Lady Gaga. Politik och sociala media med andra ord. Två av mina favoritämnen.

Ett klart sevärt program. Om du missade det kan du titta här: http://svtplay.se/v/1986852/agenda/del_14_av_19

Socialdemokraternas Östros säger att man nu lägger en budget för jobb.

Men som DN skriver "Pengar tas in bland annat genom skattehöjningar för dem med högst inkomster och genom att avskaffa vårdnadsbidrag, skatterabatten på hushållsnära tjänster och sänkta arbetsgivaravgifter för unga" just de sista två undrar jag hur de gynnar jobb.

Tusentals människor arbetar inom hushållsnära tjänster och ungdomar lär inte få det lättare att få in en fot på arbetsmarknaden med höjda arbetsgivaravgifter. Och hur gynnar ökade bidrag jobb?

Östros tycker Borg ska visa mer glädje. Oj oj.... sten och glashus?! Jag kan inte påstå att jag tycker Östros utstrålar glädje, men det kanske kommer idag.

Jag blev glad i helgen när jag deklarerade.
Har du tittat på vad jobbskatteavdraget gett just dig? För mig och min man har det gett närmare en extra månadslön var 2009. Så stor löneökning kommer vi aldrig få genom fackliga förhandlingar. För alla löntagare kommer ett regeringsskifte att innebära en rejäl inkomstsänkning. Jag är glad över vårt jobbskatteavdrag - är du glad över ditt?

Det blir en intressant dag med den rödgröna budgeten som ska presenteras.

Läs även vad Annika Beijbom skriver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...