tisdag 4 maj 2010

Renoverad pråm eller mindre barngrupper i förskolan?

I dagens VLT (tyvärr inte i nätupplagan) kan man på Hallsta/Surasidan läsa om pråmen Albert som är i så dåligt skick att det kostar 1,2Mkr att renovera den.

Barn och bildningsnämndens ordförande, socialdemokraten Tommy Persson kommer att lyfta frågan om Albert på nämndens kommande AU möte men lovar att "vi ska göra allt vi kan för att rädda pråmen".

Jag undrar i mitt stilla sinne - vad är viktigast ... mindre barngrupper i förskolan eller en pråm? I höst kommer vi ha över 125 överinskrivningar i den kommunalaförskolan. Det innebär i praktiken större barngrupper.På min dotters förskoleavdelning är de nu 28 st barn. Hur många blir det i höst? Gör herr ordförande allt för att minska barngruppernas storlek i förskolan också? Nej, tyvärr inte.

Att göra allt vi kan för en pråms skull känns i min värld inte prioriterat! Jag vet inte hur det är i din....

2 kommentarer:

  1. Samuel - Halmstad4 maj 2010 kl. 20:23

    Frågan är vad en Pråm har på ett Barn och Bildningsnämndssammanträde att göra?? Tragiskt med såna tankegångar, det är ju barnen som är framtiden och behöver en bra och trygg start - å där spelar ju mindre barngrupper i förskolan en stor del!

    SvaraRadera
  2. Nu är det så att pråmen ligger under nämndens ansvarsområde. Varför vet jag inte men det kan ha att göra med kultur/fritid/turism som också ligger inom nämndens arbetsområde.
    Det gör ju också att det mer konkret handlar om förskola eller båt då vi ska spara pengar. Inom Alliansen har vi redan i budgeten förra året yrkat på att vi ska ge bort eller sälja båtarna (det finns nämligen en till båt) och på så sätt spara närmare 100tkr/år som vi i stället lägger på förskolan.
    Nu seglar (ha ha ...) ärendet upp igen.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...