tisdag 1 juni 2010

Flumskola - i vems ögon?

I Agenda debatterades skolan av Jan Björklund (FP) och Maria Wetterstrand (MP). MP´s språkrör kallar betyg för stämpling. Inte riktigt min syn...

Föräldrarna måste få tydlig information om hur det går för barnen i skolan. Betyg ger den tydligheten. Utvecklingssamtal är givetvis också viktiga och ska finnas kvar och där kan dialogen utvecklas mellan skola och föräldrar.


Maria Wetterstrand vill ha kreativitet i skolan. Jag menar att kreativiteten i skolan inte behöver försvinna bara för att man inför tidigare betyg. Lugn och ro samt ordning i skolan kan finnas samtidigt som man stimulera kreativitet.


Tänk tillbaka på din egen skolgång. Vilken lärare var den bästa du hade? På vilka lektioner lärde du dig mest? Hur var det på de lektionerna? Lugn och ro, kreativt, ordning och reda?

För mig var SO på högstadiet ett ämne med alla dessa ingredienser. Där fanns en lärare med stor erfarenhet, ett stort hjärta och som inte var rädd att säga ifrån. Debatterna i klassrummet kunde gå höga, inte minst då vi diskuterade kommunala bidrag till ridsporten kontra ishockeyn men det var ordning och reda och vi lärde oss massor, mycket har jag nytta av än idag.


Kunskapsresulteten måste öka men det tar tid, tid som jag hoppas Folkpartiet får för att fortsätta utveckla skolan.

Läs vad andra bloggare skriver om debatten: Rasmus, Pär, Jenny, Tobbe, Liberati, Marcus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...