onsdag 2 juni 2010

Jag är mänsklig!

I går lärde jag mig något nytt igen. Ja, jag har faktiskt som mål att lära mig något nytt varje dag och igår lärde jag mig faktiskt flera saker.

Jag blev nämligen uppringd av en journalist som undrade lite om en fråga kring ett lån till Kommuninvest som vi hade uppe på måndagens kommunfullmäktigesammanträde.
Just den frågan hade jag tyvärr lite dålig koll på. Jag hade helt enkelt inte prioriterat att sätta mig in i den ordentligt utan helt enkelt litat på de rekommendationer jag fått och därför röstade jag i måndags ja utan att tänka allt för mycket på varför. Det fick jag givetvis äta upp i samtalet.

Vad lärde jag mig av det här då? Rösta aldrig ja till något du inte vet tillräckligt mycket om?, Läsa alla handlingar minutiöst?, Gå alltid på Kommunstyrelsemötet för att lyssna på föredragningen i alla frågor? Prata aldrig mer med journalister?

Tja, alla de tankarna har jag sedan i går eftermiddag haft i huvudet men eftersom jag har som mål att lära mig saker och dessutom se positivt på livet och vad det har att lära just mig, lärde jag mig i stället att även politiker är mänskliga.

Vi gör också fel, prioriterar olika saker och litar på vad andra säger utan att ibland undersöka mer om varför och vi har inte alltid svar på alla frågor bara för att vi är politiker. Nu vet jag mer om Kommuninvest och varför Hallstahammar lånat ut pengar och konstaterar att det var helt rätt att rösta ja i frågan. Det är en bra affär för Hallstahammar och ger oss fördelaktiga lånevillkor.

Kommer jag att rösta ja igen utan att veta allt om en fråga? Ja, säkert men jag kommer försöka lära mig mer varje dag och se det positiva i allt som händer.

3 kommentarer:

  1. Härlig inställning! Det är så vi behöver tackla utmaningar - att ta fram det positiva i situationen.

    SvaraRadera
  2. Visst är det. Det gäller bara att påminna sig själv om det -varje dag. Kram!

    SvaraRadera
  3. Livet lever vi för att lära. Även politiker kan jag anta.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...