tisdag 22 juni 2010

Små skillnader säger VLT - jag håller inte med - del 1!

I dagens VLT recenseras gårdagens budgetdabatt med rubriken "Stor debattlust-små skillnader". Den första delen håller jag helt med om. Debattlusten var hög i alla fall från en del, mig inkluderad och det märks att det bara är 89 dagar kvar till valet. Men att det skulle vara små skillnader i våra budgetförslag - det håller jag inte med om!

Låt mig konkretisera det hela! (Det här blir första delen av flera inlägg om skillnaderna)
Alliansen står för synen att det är den enskilda personen som ska styra. En person ska kunna göra val och den kommunala servicen ska anpassas för ökad valfrihet. (En otrolig skillnad jmf med S och V´s syn och kanske den största ideologiska skillnaden mellan de båda alternativen.)

Därför lovar vi att införa valfrihet inom hemtjänsten (LOV) redan 2011. Vi lovar dessutom att införa 6 timmars fri hemtjänst utan biståndsbedömning för alla över 80 år.

S och V sa sig igår genom kommunalrådet Catarina Pettesson också vilja införa gratis hemtjänst till alla -över 75 år (precis som vi i Folkpartiet förespråkar i vårt valmanifest) men om man läser förslaget till mål och budget för perioden 2011-2013 så står inget om det där. Konstigt... Och vad det gäller valfriheten ber man att få återkomma samtidigt som den socialdemokratiskta gruppledaren i riksdagen lovade att riva upp lagen om valfrihet om de kom till makten i regeringen, så vi kan ju misstänka hur det går med den.

Valfriheten ska också prägla barnomsorgen där jag envist förespråkar fler alternativ såväl kommunala som privata eller kooperativa. Kommunalrådet tyckte jag var tjatig och jag kan lugna henne med att det tänker jag fortsätta med att vara! Närmast idag ska vi i barn och bildningsnämnden fatta beslut om förskolans framtid och var lugn - jag fortsätter tjata! Jag tror nämligen att fler alternativ är bra! Jag är inte beredd att som S och V föreslår, idag lägga 10Mkr på att bygga ut de kommunala förskolelokalerna. En skillnad på 10Mkr - är det lite?

Både VLT och kommunalrådet envisas också med att det kommunala målet vad gäller god ekonomisk hushållning har ändrats från 1,5% över mandatperioden till att även inkludera 1% för vare enskilt år - ett mål som man från S och V´s sida för övrigt inte klarar 2011. Jag blir lika förvånad här. Vart står det? I mina papper kring Mål 2011-2013 står det fortfarande 1,5% över mandatperioden och inget annat. Visst står det i textdelen under sammanfattningen men målen föreslogs ändå i går vara desamma och det förelåg inget annat förslag. Kanske en formalitet men ändå... Alliansen klarar målet och budgetens resultat som helhet har en skillnad på 5,4Mkr. Är det lite?

Sedan gillar jag VLT´s faktaruta idag såhär står det på ett ställe:
" Alliansen vill konkurrensutsätta mer av kommunens verksamheter för att spara pengar och samtidigt satsa resurserna på kärnverksamheterna. Inget som S och V prioriterar" . Man kan ju fundera på vad han menar att S och V inte prioriterar. Kärnverksamheterna, konkurrensutsättningen eller att spara pengar. Den första och sista vore anmärkningsvärt om man inte prioriterade! Vi har ju faktiskt som mål att varje skattekrona ska användas så effektivt som möjligt och kärnverksamheterna är ju kommunens huvuduppdrag, mig veterligen och borde därför vara högsta prioritet. Mittendelen är väl det som skiljer oss mycket åt. Alliansen tror att det finns andra än kommunen som kan utföra tjänster, medans S och V är mer tveksamma till det.

Vi vill dock båda ha ett företagsklimat i toppklass. Men då måste ju andra än kommunen få chansen, eller hur? Ett arguemnt som kom upp i går var att företag inte skulle vara billigare p åatt utföra tjänster än kommunen. Då undrar jag hur det kommer sig att alla uppphandlingar vi genomfört utom en (sophämtning) visat sig spara pengar för kommunen. Det visar ju på att konkurrensutsättning spar pengar - pengar som vi kan satsa på kärnverksamheten vård, skola och omsorg i stället. Exakt hur mycket som sparats hittills genom upphandling går det inte att får fram sifror på men det rör sig enligt uppgift om miljontals kronor. Detsamma skulle konkurrensutsättning ge. Liten skillnad? Nej, stor!

Hur som helst är i alla fall Alliansens syn, som Roy Cederbäck (KD) så bra sammanfattade den att "Vi vill använda så få skattemedel det någonsin är möjligt" något jag inte tror S och V skriver under på. Liten skillnad? Nej gigantisk

Mer konkreta skillnader kommer... Den som väntar på något gott...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...