fredag 23 april 2010

Sociala medias inflytande i valrörelsen

Just nu skriver många bloggare om sociala media och dess kommande påverkan, eller inte i höstens val.

Jag själv är en av de inom Folkpartiet som brinner för det här med sociala media och försöker inspirera fler till att använda sig av det forumet för debatt och dialog med väljare.

Jag är övertygad om att sociala media kommer att ha inverkan i höstens val. Exakt hur vet jag inte och jag vet inte om det kommer att gå att mäta eftersom en kandidat som tex är aktiv bloggare, skriver mycket på Facebook och twittrar också kommer att göra andra saker i valrörelsen som också spelar in. Men visst kommer det att ge utslag.

Jag själv kommer givetvis att försöka göra min egen lilla utvärdering efter valet. 2006 fick jag 23 kryss, idag har jag ca 100 besökare på min blogg varje dag och jag har närmare 800 vänner på Facebook. Det borde ge genomslag, eller vad tror du?

Jag har också via sociala media lärt känna fantastiska människor i hela Sverige som på ett eller annat sätt bidrar i mitt politiska engagemang och hjälper mig att slipa mina argument för att just jag ska sticka ut, synas och få kryss i valet.

Läs vad Kristdemokraten Peter Soilander skriver i sitt inlägg och vad Seved Monke, min egen partikamrat och stora inspiratör i dessa frågor tror.

Idag bär det av till Stockholm för att inspirera fler kring sociala media säkerligen kommer jag hem med ny inspiration och nya galna idéer. Njut av solen och ha en underbar fredag!

Fler inlägg kring sociala media och styrning av bloggare med anledning av Erik Laakso´s avhopp från netroots: Mark Klamberg, Ankersjö, Annika Beijbom, Mikael Wendt

2 kommentarer:

  1. Nu ska jag vara riktigt tråkig och säga lite sanningar:

    På valet räknas rösterna. Dina "kompisar" på Facebook består till stior del av andra politiska kompisar i FP, en del andra partier som vill ha koll samt lösa personer som jag som bor i fel ända och inte kan rösta på dig av den anledningen.

    Samma med besökare till din blogg. Det KAN VARA, men BEHÖVER INTE VARA potentiella väljare.

    Veronica uttrycker detta rätt bra på sin sida idag:
    http://dfcommunication.se/2010/04/23/reflektioner-kring-innehallet-alliansen-se/

    Här skriver hon bland annat: "De borgerliga pratar inte med väljarna utan informerar varandra och hamnar i diskussioner med socialdemokraterna."

    Detta är generalfelet. De politiska bloggarna skriver inte för väljarna utan för varandra, med ett språk och ett vokabulär som dom trivs med, förstår och är vana att uttrycka sig med.

    ***
    FÖRSLAG:
    När du går och knackar dörr, berätta om detta rätt detaljerat på din blogg.

    EXEMPEL: "Jag pratade idag med en man som bott i Hallstahammar i hela sitt liv. Han har arbetat på samma företag i 10 år och vill att.... Vi pratade om detta i 15 minuter och det var ett bra möte."

    Sen skickar du en länk till mannen och du får in lite väljare på din sida...

    Eller... om det nu var det du ville...!! :-)

    SvaraRadera
  2. Lovar att skriva mer om mina dörrknackningar! Fick många nya idéer idag när jag hade föreläsning kring kampanjmetoder.

    Visst kommer sociala media ha betydelse i valet men för att få många röster krävs mer än så. Sociala media är ett sätt och ett fantastiskt roligt sådant!

    Jag har faktiskt en hel del vänner som är potentiella väljare också.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...