fredag 9 april 2010

Kommunal ekonomi

Kommunal ekonomi - bara orden får en del att sucka och stöna medans andra genast spetsar öronen. Jag själv hör till den senare skaran, öronen spetsas och jag blir genast lite mer på "hugget" när jag hör orden - kommunal ekonomi.

Häromdagen lanserade Anders Borg nyheter kring stödet till kommunerna. Det handlar om att regeringen i dagsläget inte förlänger det extra stödet på 12 Mkr som kommunsektorn tagit del av för att mildra långkonjunkturen. Att konjunktursstöd tas bort när konjunkturen vänder är dock inget konstigt.

Kommunsektorn klarade sig med det extra stödet väldigt bra 2009 men för oss i Hallstahammar slutar utmaningarna inte där....

Vårt resultat tillhör den sämsta tredjedelen ( 328 kr/inv) medans snittresultatet uppgår till 916 kr/inv. Det problematiskat är också att 80% av resultatet i Hallsta 2009 består av engångsposter, bla konjunkturstödet.

Sammantaget innebär det rejäla utmaningar i Hallstahammar 2011. Spännande, eller hur?!

Kvällen ska ägnas åt fördjupning i det kommunala bokslutet för 2009 - underbart sätt att tillbringa en fredagskväll på! Ha en underbar fredag!

5 kommentarer:

  1. Vad är EGENTLIGEN problemet med Hallstahammar?? Har du lyckats lokalisera kärnan i problematiken?
    Det verkar som om det är väldigt mycket som inte fungerar i Hallstahammar. Jag vägrar att tro att det bor sämre människor i Hallstahammar än i andra delar av landet...
    Men om man ska förändra i Hallstahammar, vilken ända ska man börja i då!?
    Vad säger folket? Vad brinner dom för? Eller vill dom införa mer offentliga jobb... och tycker att staten ska fixa allt?

    Undrar om vi inte får fixa någon typ av Att Göra-lista för Hallstahammar? Eller det kanske du redan har gjort...?

    SvaraRadera
  2. Tjo - nu ska vi försöka bena ut detta, utan att det blir helt tokigt.

    Jag är ju idag oppositionspolitiker i Hallstahammar. Mitt huvudsakliga uppdrag som oppositionspolitiker är att påpeka det jag tycker bör förändras i Hallstahammar. Därför kanske det ibland kan uppfattas som om jag tycker att allt är fel, dåligt eller inte bra i Hallstahammar men så är det ju inte. Otroligt mycket i Hallstahammar är bra - det är ju därför jag bor här men om jag skulle tycka allt som dagens majoritet genomför var bra - då skulle jag ju lika gärna kunna vara socialdemokrat. Saken är ju dock den att det är jag ju inte - jag är liberal och Folkpartist och har därför lite annan syn på en del saker och det är de jag skriver, agerar kring och gör politik utav.

    Givetvis är inte Hallstahammarsbor sämre än andra. Problemet som jag ser det är att de inte haft några tydliga alternativ till det socialdemokratiska (idag tillsammans med vänstern) styret. Det röda styret har ganska ohotat kunnat genomföra sin politik och har därför styrt Hallstahammar sedan urminnes tider.

    Nu börjar dock oppositionen att tuffa till sig. Vi satsar, vi gör gemensam sak och vi sätter emot när det är något vi inte gillar. Alternativet börjar med andra ord bli tydligare.

    Vad folket tycker - det kommer vi att se resultatet av den 19 september i år. Vi ska i alla fall från Alliansens sida ge dem ett tydligt alternativ!

    Att göra listan är på gång. Tror vi kommer att hamna på ett 100-tal punkter som vi gemensamt vill genomföra från Alliansens sida... Min egen är klar och Folkpartiets presenteras inom kort ;-)

    Oj, det blev ett långt inlägg. Trevlig fredagskväll!

    SvaraRadera
  3. Felet är egoistiska allianskramare som förpestar tillvaron i Halstahammar. Deras kåthet på att roffa åt sig har lett till att ungdomar och viktiga samhällsfunktioner fungerar mycket dåligt eller är på väg att sluta helt fungera.
    Ta en titt i kommunens redovisning över ekonomin och det blir rätt tydligt vilket sabotage alliansen sysslat med mot de övriga tillsammans med flertalet övriga inblandade.

    SvaraRadera
  4. Sedan kan Anna ta och sätta sig in i vad Borg egentligen gjorde. Snacka om att inte ha en susning. Håll till godo. Ni kommer rasera hela det här landet med er inkompetenspolitik:

    Pinsam miss av Borg
    misstolkar rapport - gör nedskärningar för 12 miljarder

    http://www.alliansfrittsverige.nu/2010/04/april-6-2010-ekonomisk-idioti-fran-borg.html

    Finansministern: ”Inkomstklyftorna minskar” - Finansdepartementet: ”Inkomstklyftorna ökar”

    http://www.alliansfrittsverige.nu/2010/04/april-9-2010-inkomstskillnaderna-okar.html

    Borg försvarar klyftorna:

    http://www.alliansfrittsverige.nu/2010/04/april-10-2010-borg-forsvarar-de-okade.html

    SvaraRadera
  5. Vill bara påpeka för anonym att det är socialdemokraterna och vänsterpartiet som idag har majoritet i Hallstahammar.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...