lördag 3 april 2010

Dagens RUTa

I VLT fortsätter RUT debatten vecka efter vecka. Min partikollega Bengt-Åke Nilsson, Västerås fortsätter att skriva om RUT kontra hemtjänst och konstaterar precis som jag själv att RUT många gånger kan vara billigare för pensionärer än kommunal hemtjänst.

På politikerbloggen skriver Alice Teodorescu, Samhällsdebattör och grundare av En plats i himlen för kvinnor som hjälper varandra om "Varför det i Sverige blivit så viktigt att man städar själv" - klart läsvärt!

Precis som min kollega Jenny förstår jag inte hur de rödgröna på allvar vill ta bort jobb som lönar sig, gör svarta jobb vita och som ger tusentals arbeten till personer som traditionellt står långt ifrån arbetsmarknaden.

Jag gillar fortfarande RUT och jag tycker precis som Bengt-Åke att det är värt att fortsätta kämpa för RUT för jobbens och pensionärernas skull, men också för småföretagarrnas skull. RUT har skapat många livskraftiga småföretagare som med RUT kan växa sig starkare och anställa ännu fler!

Glad påsk!

11 kommentarer:

  1. Vad är jobb? Det är ett utövande mot betalning. Således är kapital och tid.

    Vad är skatt som subventionerar rikemansstädning? Det är kapital och tid.

    Tar du således kapital och tid, likt många bäckar små, får du kapital och tid som motsvarar en anställning och jobb.

    Omvänt innebär det att skattebetalarna, till väldigt stor andel byter bort den del där de skulle kunnat få jobb, till att andra jobbar åt att städa åt latmaskar som enbart kan tänka sig betala för städning med ursäkten att "det skapar jobb".

    Vi andra ska betala för att rika som inte vill smutsa ner sig ska komma hem efter sina jobb och ha det mysigt och inte behöva städa. VI andra som inte har råd att utnyttja detta rikemansbidrag ska betala det här.

    Vi andra som inte får några jobb därför att moderaterna och alliansen har struntat att lyssna på branchen och misslyckats med sin politik.

    Vi andra vars statsskuld ökar stadigt och kommer ligga på 1400 miljarder 2012. Vi andra som inte kan ta vår förmögenhet och fly landet när skeppet sjunker och fortfarande leva flott.

    Jag har inget förtroende för politiker vilket inte tar staten på allvar och leker med systemet, för att sedan ösa ut pengar när det är valår för att försöka lura väljarna en andra gång. Får hoppas att Svenska folket har förnuft nog att inte rösta er till makten igen.

    http://www.alliansfrittsverige.nu

    SvaraRadera
  2. Och en sak till:

    Många uttrycker att de hellre vill jobba mera istället för att vara hemma och städa.

    Det i sig innebär alltså att någon annan får jobba mindre eftersom den "övertiden" tas från någon annans potentiella resurs.

    Först ska alltså svenska folket stå och subventionera städbidrag åt rika och de som redan har det bra, samtidigt som en hel del av dem jobbar mer så att det finns mindre jobb.

    Till skillnad från dig, och Jenny, förstår vi andra att det här är det klassiska i rökridåer när det kommer till Moderater och borgare vid makten; Roffa åt sig och ytnyttja systemet så mycket mer det går, ta från de fattiga och sjuka och stoppa in på sin egen bank.

    Ni har helt rätt i att ni inte förstår. Det här kan förklaras i oändlighet och 90% av Svenska folket förstår det väldigt bra. Vad gäller er, lär ni aldrig göra det.

    SvaraRadera
  3. Trevligt att höra av dig igen - anonym.

    Jag hoppas att du får en trevlig dag som kanske kan göra dig på lite bättre humör.

    Glad påsk!

    SvaraRadera
  4. Dessvärre tycker jag inte det är trevligt att behöva korrigera era rökridåer baserade på egoism - mycket vill ha mer.

    Tyvärr har vissa av oss inte vidare trevligt därför att vi lever i en stor oro hela tiden att den här regeringen ska fortleva och fortsätta terrorisera oss som har väldigt känslig tillvaro. Det är faktiskt så illa att jag kunde varit död idag om det inte vore för att jag lyckades framgångsrikt använda lagen emot ett av alliansens ihumana ändringar i regler och lagar.

    Sådana som ni gör folk illa och oroar dem. Visste allt var inte bra och perfekt med socialdemokraterna, men de gav sig inte på sjuka och svaga för egen vinnings skull till att börja med.

    Jag önskar inte de som orsakat mig eller stödjer de som orsakat mig lidande annat än att de vaknar upp ur sina illusioner och börjar inse att rikedom är att alla människor får känna trygghet och balans. Vad folk behöver är inga städare. De behöver en trygghet med ett hem, föda, hälsa, vård, kläder, utbildning, trygghet och gemenskap med medmänniskor.
    De behöver ett strukturerat samhälle som utvecklas utifrån starka rötter i grunden.

    Dit vill jag och flera betala skatt. Att pengarna kommer dit de verkligen behövs. För som det är nu, kommer de verkligen inte där de verkligen behövs.

    Och vad beträffar anonymitet. Det finns flera miljoner människor ute i vårt land vilket ni inte förstår existerar. Deras situation är anonym för er, och det märks i hur ni i Alliansen resonerar. Ju mer politik ni för att öka klyftorna, ju mer anonymt blir folket.

    SvaraRadera
  5. Lilla stackars anonyma människan,

    Om du lade lika mycket energi på att skaffa dig ett liv som du gör när du står och stampar ilsket när du klagar på alla andra och kräver att staten ska fixa ditt liv så kanske du också förstod att jämlikhet i ett samhälle börjar hos den självständiga individen.

    SvaraRadera
  6. @Lev liberalt:

    För det första har du inte ett skit att göra med vad jag borde göra och inte. Det bestämmer jag, inte idioter som dig. Jag är inte din slav, även om du säkerligen önskar det för en jädra billig penning.

    För det andra består staten av människor. Jag, du, och alla andra vilket betalar skatt.

    Skatten är medel att driva det här samhället. Inte subventionera rika lättjefulla människors myspys och ovilja att städa upp sin egen skit.
    Demokratiskt och logiskt borde dessa medel tillfalla mest till de som är i folklig majoritet, dvs minst 60% av folket. I stora drag 90%. Tyvärr är det så att 10%, vilket är de riskaste roffat åt sig övervikt. Det finns det massor med statistik över.

    jag kräver inte att staten ska fixa mitt liv. Jag kräver att idioter som ni förhindras exploatera och söndra samhället och göra utsatt folk illa.

    Det verkar uppenbarligen som att det är ett stort missförstånd i vad innebörden "liberal" egentligen är hos er. Men vi förstår, det har varit Alliansens beteende i några år nu; Att få ord och saker att betyda helt andra saker.

    Om det är några som kräver staten ska fixa åt dem så är det väl ni som skriker högt och slåss för er stöld av skattemedel ni rimligen inte borde ha del av alls då ni mycket väl kunde betala denna utan bidrag. Tyvärr var det egoism i vägen och ni köpte dessa svarta tidigare.

    Kasta inte sten i glashus säger jag bara.

    SvaraRadera
  7. Jag skulle vilja ha råd att anlita någon att måla om mitt hus när det efter tio år behöver ett nytt lager färg. Och det vore då trevligt att ha råd att anlita någon som bor i samma stad som jag (i stället för någon tillfällig import som inte talar samma språk som jag), och som betalar skatt i god ordning. Tyvärr har jag inte råd med det i dag, eftersom tjänster är så otroligt dyra pga skatterna.

    SvaraRadera
  8. Anonym - jag föreslår att du höjer nivån på dina inlägg avsevärt om du vill bli tagen på allvar.

    Vill du veta mer om liberalism kan jag rekommendera dig att läsa här: http://www.folkpartiet.se/Var-politik/Liberalism/

    SvaraRadera
  9. @Liberala Anna:

    Du lär nog inte ta alla anonyma för en och samma person. Exempelvis står jag för alla ovan, förutom den 5:e april.

    Det är i övrigt skitsnack att tjänsterna är dyra på grund av skatterna. De är dyra på grund av att alla vill bli miljonärer och tjäna flott som vissa politiker gör, samtidigt som de snickrar ihop vilket skit som helst åt er utan vare sig utbildning eller kvalité i många fall.

    Oj, maten är så dyr pga. moms och skatter, gråter vissa. Men när man kikar på samtliga ICA Handlare, eller vidare Willys, Coop/Konsum, sitter de alla inom ett-två år med en förmögenhet över 1 miljon per butiksinnehavare i förtjänst - utöver utplockad lön.

    Jag föreslår att istället för att snacka om vem som blir tagen på allvar och inte, börjar kommunicera som politiker med vett och reson.
    Tror du på fullt allvar att er politik kommer till folkets rätt där det behövs med era degraderande opinionssiffror? Ska vi prata om att bli tagen på allvar lär ni kanske själva börja i den änden.

    Och Liberalism beskrivs inte utifrån vad Folkpartiet målar upp för innebördsförvrängelse. Denna existerar i SAOB, samt den allmänna uppfattningen denna bygger på.

    Det närmaste man kommer av vad Liberalism egentligen är beskrivs utmärkt här:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Liberalism

    SvaraRadera
  10. Eftersom du envisas med att vara anonym så är det lite svårt att veta vilka inlägg som är vems. Det är bättre att du registrerar en alias. Men det är dina inlägg som jag syftar på.

    Jag tar den politik som Folkpartiet driver på allvar.

    Vad liberalism är har jag läst på om. Folkpartiet beskriver liberalismen utifrån den socialliberalism som politiken grundas på.

    Jag har inget problem med det men om du syftar på "skällsordet" i slutet av texten på Wikipedia så vet ju både du och jag att det kan vem som helst lägga in och precis som det står i texten är liberalismen olika i olika länder och har olika grund/inriktning. Socialliberalismen beskrivs inte utförligare.
    Individens frihet, mänskliga rättigheter, demokrati och yttrandefrihet är viktiga frågor för liberaler att värna. Det tillsammans med Folkpartiets frågor är det jag har som min bas i mitt politiska engagemang, antingen du gillar det eller inte.

    Jag kan bara konstatera att det är tur att vi alla är olika och kan hitta vår hemvist i olika föreningar, familjer, arbetsplatser och politiska partier. Jag trivs där jag är, hoppas att du trivs där du är, om inte gör ngt åt det.

    SvaraRadera
  11. Anonym 2 ang ROT anvdraget
    Jag förstår inte riktig vad du menar i ditt inlägg. Kan du förtydliga så gör du det lättare för mig att svara.
    God morgon!
    //Anna

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...