onsdag 14 mars 2012

Ikväll blir det heta debatter

Ikväll är jag som ledamot i AU i barn- och utbildningsnämnden inbjuden att vara med på ett möte med föräldrar kring åk 6 placering på högstadieskolorna. Det lär bli ett hett möte inte minst för majoritetens företrädare som måste försvara varför man inte ens velat utreda frågan.

Häromveckan diskuterade vi frågan i Kolbäck och fick mycket bra input av de föräldrar som bjudit in oss till ett möte där. Ikväll lär det inte bli samma lugna samtalsklimat.

Varför frågan är så het just nu tror jag mest kan förklaras med att det inte fungerat så bra för åk 6 på högstadiet. Det finns nog en hel del att göra för att förbättra. Om vi kan flytta tillbaka åk 6 till grundskolorna nu i höst vet jag inte idag. Jag har försökt räkna på det och då ser jag att det kan fungera på vissa skolor men vara svårare på andra och frågan är om man vill ha olika lösningar inom kommunen. Jag vet helt enkelt inte, det är därför jag velat ha en utredning.

Om man tittar på vad som står i den nya skollagen och på kunskapsresultaten i Hallstahammar så kan jag bara hålla med de föräldrar som agerar i frågan. Tittar man på dem så borde åk 6 ha en annan form än den som finns idag - antingen genom att lärarna följer med eleverna i åk 6 eller att de går kvar på mellanstadieskolorna.

Det blir en intressant kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...