måndag 6 september 2010

Vi LOV(ar) valfrihet i hemtjänsten

Idag är jag visst med i VLT både här och där... tre ställen lyckades maken hitta mig på.

På ett ställe uttalar jag mig om hemtjänsten i Hallstahammar. S+V har aktualiserat frågan om valfrihet i hemtjänsten sk. LOV där fler aktörer släpps in på marknaden och det är den som blivit beviljad hemtjänst som har rätt att välja utförare. I Alliansen LOVar vi att införa LOV under kommande mandatperiod - 2012 är målet! S och V är dock lite mer försiktiga och lovar ingenting.

Lite konstigt att göra ett utspel om LOV om man inte är beredd att lova valfrihet kan jag tycka. Vad vill man uppnå med det?

Det intressanta kring LOV är dock den externa rapport som presenterades för oss i kommunstyrelsen häromveckan. Den visar tydligt på utvecklingspotentialen inom hemtjänsten och att varje skattekrona inte används så effektivt som möjligt i Hallstahammar.
Det finns flera delar i hemtjänsten som behöver ses över innan vi kan införa LOV och det tänker vi göra från Alliansens sida. Tiden hos kunden behöver tex öka. Om du idag är beviljad 10 timmars hemtjänst så får du tex bara 6 tim. Vi har också en hög sk "kringtid" vilket gör att för att få ut en timme hos kund behöver vi utföra två timmars arbete.

S och V vill införa heltid för alla anställda i kommunen. Helt OK säger vi från Alliansens sida. Men var då medveten om att det blir färre anställda. 3 pers på heltid eller 4 på 75% - det är samma totala tid men med fyra på 75% är det en till som har ett jobb. Ännu en gång enkel matematik. Kanske inte S företrädarnas bästa gren men ändå.

Heltid för de som vill är bra men vi är medvetna om konsekvenserna och det bör du också vara. Hoppas att S och V också är det eller tänker de höja de kommunala kostnaderna ytterligare och sänka effektiviteten ännu mer? Nej, det tror jag inte. Eller?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...