lördag 11 september 2010

Förskolan Myran

För Folkpartiet är kärnverksamheterna vård, skola och omsorg prioriterade i den kommunala verksamheten därför blev jag lite extra upprörd när jag häromdagen besökte den kommunala Förskolan Myran i Kolbäck.

Förskolan renoveras för fullt men nu har det helt plötsligt tagit stopp. Tydligen är pengarna slut och renoveringen drar ut på tiden. I efterhand har jag blivit försäkrad om att det bara är för en kort period och att arbetat snart är igång igen och det är ju bra men…

Strax efter mitt besök på förskolan passerade jag en rondell i Hallstahammar. Där stod två grävskopor och planterade träd och blommor.
Då funderade jag – hur prioriterar egentligen dagens majoritet?!
Hur kan blommor och planteringar vara viktigare än våra barns lokaler i förskolan?

På bilden här ovan kan du se hur entrén ser ut när jag var på plats. Stora delar av gården är avstängd, personalen har ett provisoriskt fikarum där barn och föräldrar måste passera på väg in och ut, toaletter och torkskåp ligger i änden av bygganden – den du ser på bilden – i andra änden går man in och ut. Dessutom är nödutgångarna omöjliga att utnyttja – de slutar i ett dike innanför kravallstaketen.

Jag är fortfarande upprörd och inte helt övertygad om att inte verksamheten på Förskolan i Kolbäck kommer att bli lidande en bra bit till in på hösten och det tycker jag personligen inte är acceptabelt. Det är inte stenar och utsmyckning det handlar om i det här fallet. Det är våra barn och anställda i Hallstahammars kommun som ska ha en dräglig vardag.

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Är det inte Myran som har ett el/tele-skåp i närheten som plogbilen skadade i vintras? Har funderat många gånger på att rapportera det, men samtidigt varit frestad av tanken att vänta och se ifall någon som bor på orten ska reagera...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...