fredag 15 januari 2010

Nya moms och sketteregler för idrotten?

Just nu håller jag på att lära mig mer om de två utredningsförslagen skring nya skette- och momsregler för ideella föreningar. Det är inte helt lätt att läsa, sortera och hänga med i alla svängar. Just nu jagar jag experter från olika håll för att få lite mer "kött på benen" innan jag bestämmer mig för vad jag ska göra och hur. Jag är ju både idrottsengagerad och politiker och vill agera i frågan på något sätt.

Helt klart är att det är ett EU direktiv som ligger bakom de föreslagna förändringarna så om det går att undvika införandet av de nya reglerna vet jag inte. Men skulle reglerna bli verklighet skulle det inte vara bra för idrotten - det är jag övertygad om.

Förslaget innebär i korthet att föreningar skall betala skatt och moms på vissa delar av sin verksamhet. Pengaproblematiken skulle gå att lösa genom att föreningarna på något sätt skulle kunna få tillbaka pengarna man tvingas betala i skatt och moms men administrationen och krånglet för föreningarnas kassörer kommer man inte undan.
Det är svårt nog idag att vara kassör i en ideell förening och många föreningar har svårt att få tag i en ideell kraft som vill och kan vara kassör. Att köpa tjänsten eller att anställa någon är för många föreningar också en ekonomisk omöjlighet vilket gör att utredningsförslaget i mina ögon är ett hot mot de ideella organisationerna.

Frågan är bara hur man skulle kunna lösa problemet...
Det är det jag nu söker svar på. Inom kort hoppas jag veta mer och då kommer jag också att agera, var så säker.

Riksidrottsförbundet driver en kampanj kallad "Rädda min idrott" på både Facebook och sin egen hemsida inför valet 2010 www.rf.se/idrottsvalet, besök dem gärna för att läsa mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...