fredag 29 januari 2010

Media och valet 2010

Sedan jag blev politiskt engagerad måste jag erkänna att jag läser tidningar och tar till mig nyheter på ett helt nytt sätt.

Jag har också börjat läsa andra tidningar än vad jag kanske gjorde tidigare. Idag lusläser jag VLT varje morgon och vi har börjat prenumerera på DN så den åker också med om än inte lika noga just på morgonen. DN känns också som att återuppleva barndomen lite. Jag är ju uppvuxen i Tyresö och då läste man alltid DN på morgonen. Mest sporten då kanske men ändå...

En annan tidining som jag börjat läsa och prenumerera på är Dagens Samhälle. Den kommer en gång i veckan och i går var det alltså dags.
Gårdagens tema var - Valet 2010.

Eftersom valet 2010 blir mitt första "riktiga" val är det spännande att läsa om alla som varit med förr, hur snabbt det kan svänga och analyser av hur valet kommer att gå och avgöras. Man kan inte låta bi att förundras över tex Stig Henriksson (V) i Fagersta som enligt DS är 00-talets stora vinnare. Nu siktar han på 85% - 60% i kommunalvalet och totalt 85% i alla tre valen. Det samtidigt som V i senaste valet backade i 274 kommuner. Otroligt!
Där har jag något att slå....

Dessutom avhandlades en hel del synpunkter kring sociala medier och dess betydelse eller inte på valutgången. Här kan man väl konstatera att åsikterna är ganska delade. En del är frälsta och tror definitivt på att det kommer att påverka och andra är mer tveksamma.

Själv tror jag definitivt att sociala medier kommer att ha betydelse i valet 2010. Nio av tio unga och mer än varannan vuxen använder internet dagligen. Budskap - bra eller dåliga sprids som en löpeld. Det gäller bara att som politiker hitta sitt eget sätt av använda sig av sociala medier och att precis som Bengt Wahlström säger i DS - Släppa kontrollen- men ta makten över missarna.

1 kommentar:

  1. Hahaha! Ja, och jag har nyligen börjat prenumerera på SvD. :o) Uppdateringsbehov någon? :o)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...