måndag 25 januari 2010

Kvotering eller inte?!

I dagens VLT ledare kan man läsa att Moderaterna nu säger kanske till kvotering och i samma tidning på debattsidan kan du läsa att Socialdemokraterna i Västerås lovar bättre jämställdhet i kommunala bolag efter valet.
Anita Lilja-Stenholm och Birgitta Olsson (FP) skrev i slutet av förra året också en insändare i ämnet som nu tydligen är hett att debattera.
Själv måste jag säga att jag är ganska kluven i frågan kring kvotering. Jag har själv blivit "inkvoterad" i en styrelse dels pga att jag är kvinna och dels på grund av att jag (i alla fall då) var relativt ung.
Många föreningar har i sina stadgar som krav att det ska vara en lika fördelning mellan män och kvinnor i styrelsen och ridsporten som jag arbetar inom har tex som krav att ungdomar (under 26 år) ska ingå i styrelsen.
Jag tror att många, liksom jag själv kanske aldrig skulle ha fått frågan eller chansen om man inte varit tvungen att kvotera. Jag tror definitivt att bekväma valberedningar gladeligen hade struntat i att jaga ungdomar eller kvinnor till strelser om man inte hade haft det som krav i stadgarna. Så är den krassa verkligheten.
Frågan är - hade vi haft Karin Mattsson som ordförande i Riksidrottsförbundet om inte ridsporten haft krav på ungdomar i styrelsen? Hade hon dessutom fått sin plats i RF styrelsen om inte idrotten haft krav på lika antal män och kvinnor i styrelsen?
Hade jag själv varit där jag är om jag inte blivit "inkvoterad"? Nej, troligtvis inte men ska man ha kvotering i bolagsstyrelser? Jag är ändå tveksam...
Men kommer könsfördelningen bli bättre om vi inte har det som ett krav - fortfarande tveksam.... Ändå tror jag att bolag precis som föreningar skulle tjäna på att ha styrelser med olika kompetenser, ålder och bakgrund. Frågan är bara vilken väg man ska ta för att nå dit.

1 kommentar:

  1. Shirley Gerhardsson25 januari 2010 kl. 12:04

    Kluvet.

    I alla tider har män på sätt och vis kvoterats in i och med att kvinnorna inte var välkomna in i det offentliga.

    Å andra sidan tror jag på kompetens. Jag har sett exempel på kvinnor som har fått ledande poster pga en vilja till könsutjämning, som inte alls passar för sin ställning.

    Jag tycker vi ska först och främst satsa på kompetens.

    Tack för ordet

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...